පිවිසිය

ආයුබෝවන්!
තෙරුවන් සරණයි,

වරින් වර පුවත් පත් වල සහ වාර ප්‍රකාශනයන් හි පළ වූ මාගේ ලිපි සමුච්චය මෙම බ්ලොග් අඩවියෙහි ඇතුලත්ය. ඉතිහාසය පුරාවිද්‍යාව සිංහල ගොවිතැන වාස්තු විද්‍යාව වැනි විෂයන් අරභයා සංග්‍රහ කරන ලද මෙම ලිපි එක් තැනක ගොනු කොට තැබීමෙන් පාඨකයා හට පහසුවක් සැලසීම මෙහි අරමුණය. එයට අමතරව විවිධ කේෂ්ත්‍රයන් හි කරුණු ඇතුලත් නව ලිපි ද මෙයට එක් කරමි.
වසර දෙදහස් පන්සීයයකට වඩා එහා දිව යන ඉතිහාසයක් ඇති ජාතියක් වශයෙන් අපගේ පාරම්පරික උරුමයන් හි සුරැකියාව මුල් කොට මෙම සියලු ලිපි සම්පාදනය වේ. මෙහි අඩංගු කරුණු සහ පාරම්පරික දැනුම උපුටා ගැනීමට අවසර ඇත. එහෙත් එය ජාතියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පරිහරණය කරන්නේ නම් මාගේ ව්‍යායාමය සඵල වූවා වෙයි.
ඉතිහාසයේ ජාතිය හමුවේ පැවති අභියෝග රැසකි. ඒවා සියල්ලටම අප සාර්ථකව මුහුණ දුන්නෙමු. අද දින ද එය එසේ විය යුතුය. සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියෙහි හරය මැනවින් වටහා ගෙන නැවතත් ඒ අභිමානවත් මහා සම්ප්‍රදාය තහවුරු කරලීමට සැවොම ‍එක්වෙමු.

Sunday, August 14, 2022

පලිබෝධ මර්ධනයට අදාල දේශීය දැනුම පිළිබඳ විමර්ශනයක්

 

 

 

                              


           

හැඳින්වීම -

        භෝග වගාවකට  පලිබෝධකයන් පැමිණීම සිදු වීම ස්වභාවික සංසිද්ධියකි. පරිසරයේ වෙසෙන විවිධ කෘමීන් සුහුඹුලන් ඇතැම් විට කරල් සහ ගෙඩි වල යුෂ උරා බොති.පත්‍ර වල ට පැමිණෙන පණුවන් ඩැහැ ගැනීමට පක්ෂීන් වගාවට එති. එවිට කරල් ගොදුරු කර ගැනීමද සිදු වේ. මේ නිසා වගාවේ පලිබෝධ යනු කෘමීන් පමණක් නොවන බව සිහිපත් කළ යුතුය.ගොවීන් විසින් මේ තත්වය වටහා ගන්නා අතර වගාව ආරක්ෂා කර ගැනීමට වගාව ආරම්භයේ සිටම විවිධ කෙම් පහන් භාවිතා කිරීමට පෙළඹෙති. කෙම් පහන් යන වචනය පොදුවේ දේශීය දැනුම තුළ පලිබෝධ මර්දනය හැඳින්වීමට යොදා ගැනේ.මේ පලිබෝධ මර්දනයේදී  ක්ෂේම කර්ම නොහොත් කෙම් මෙන්ම භෞතික උපක්‍රමයන්ද භාවිතා කිරීමට ගොවීන් සූදානම්ව සිටිති.  පලිබෝධ මර්දනය සඳහා පාරම්පරිකව යොදා ගත් අභිචාර විධි සහ භෞතික ක්‍රියා කාරකම් ලංකාවේ ජෛව විවිධත්වයට අනුව පළාතෙන් පළාතට වෙනස්  ව තිබෙන ආකාරය නිරීක්ෂණය කළ හැකිය.මෙම ලිපියේ දී සාකච්ඡා කිරීමට බලාපොරොත්තු වනුයේ කෙම්පහන් පිළිබඳ විවිධත්වය සහ එහි විද්‍යාත්මක ප්‍රවේශය පිළිබඳවයි.

 

ක්ෂේම කර්ම නොහොත් කෙම් ක්‍රමයන්හි යෝග්‍යතාවය -

 

වගාවක පලිබෝධයන් ලෙසට කෘමි සතුන් පැමිණෙන කල්හි විවිධ කෙම් ක්‍රම මගින් පාලනය  කිරීමට සිදු වේ. සතුන් ගේ මුඛ බැඳිම මගින් ගොවිපලෙන් පළවා හැරීම එක් ක්‍රමයකි. මෙයට උපයෝගී කර ගන්නේ මැතිරීම් ක්‍රමයන්ය.මැතිරීම යනු යම් විධිමත් ආකාරයකට ශබ්ද විද්‍යානුකූලව ගලපා ගත් වචන මාත්‍රා මුදා හැරීමකි.මුඛබැඳීම නම් ක්‍රමය එක්තරා විදියකින්  හිංසාකාරී වෙයි. වී වගාවට හානි කරන ගොයම් මැස්සා එහි ඉලක්කයයි. ගොයම් මැස්සෙකු අල්ලා ඇඹුල් දොඩම් ගෙඩියක අඩස්සි කර වක්කඩේ වැලලීම මගින් ද ගොයම් මැස්සන් තිදෙනකු කුඹුරේ තුන් පළකින් අල්ලා නමෝ කරක්කෙස්වාහං යනුවෙන් මතුරා  පිටත් කර හැරීම ද කළ විට අනෙක් මැස්සන් ගේ පැමිණිම අඩු වේ යයි විශ්වාසයක් ඇත. මේ සතුනට ආවේණික ගන්ධයක් පවතින අතර උන් අතරට මේ මැස්සන් ගේ පීඩාකාරී සංනිවේදනය ඇති කිරීම මෙහි උපක්‍රමය වෙයි.වගාවට හානි කරන රිලවෙකු හෝ වඳුරෙකු අල්ලා උගේ ඇඟ පුරා දැලි හෝ සායම් තවරා සුදු තිත් තබා ආපසු උන්ගේ ම රැළට පිටත් කර හැරීම ද එක් ක්‍රමයෙකි. මේවායේ ද යම් කිසි හිංසනයක් පවතී. සිංහල බෞද්ධ සමාජයක මෙවැනි දේ සිදු විණිදැයි සැකයක් ඇති වුණ ද ඉතිහාසයේ යුග ගණනාවක් ම විවිධ සංස්කෘතින් ගේ අභාෂයන් අප ලැබූ බවද  මෙහිදී මෙනෙහි කළ යුතුය.

   සිංහල සංස්කෘතියට සාපේක්ෂ මැතිරීම් ක්‍රම අතර තෙල් මතුරා බෝමලුවේ පහන් දැල්වීම පෙන්වා දිය හැකිය. බෝ මලුව පිරිසිඳු කර බෝධි පූජාවකට මෙන් අවශ්‍ය වතාවත් කර සිත එකඟකර ගෙන තම ගොවිපලේ නම සිහිකරමින් පහන් දල්වන අතර දී එක් පහනකට එළඟි තෙල් දමා එම පහනේ තෙලට නමෝ අත්තතිය භවවාතිය සිධ බුද්ධාතිය ඉටි මිටි ඒස්වාහං යනුවෙන් එකසිය අට වරක් මතුරමින් බෝධි වන්දනා ගාථාවන් ද කියමින් අවසාන වශයෙන් දෙවියන්ට පින්දී පැමිණීමෙන්  ගොයම් මැස්සන් කුඹුරෙන් ඉවත් කිරීමට හැකිය.

      කෙම් ක්‍රමයන්හිදී යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර යන දෙවදනම භාවිතා වෙයි. මේ තුලින් කියැවෙන පණිවුඩය ගොවි ජනතාව තරම් වටහා ගත් පිරිසක් තවත් නොවීය. ඔවුහු සැම කටයුත්තකදීම මේ ශාස්ත්‍රයන් භාවිතා කළහ. වෙසෙසින්ම යන්ත්‍ර භාවිතයෙහි කෙළ පැමිණ සිටියහ.යන්ත්‍රය යනු තඹපත්‍රයක සටහන් කරගත් අක්ෂර ක්‍රමවේදයකි. යන්ත්‍රය සකස් කර ගන්නා විට ඒ සඳහා තල්පතක තඹ පතක පේ කර ගැනීම කළ යුතුය.පේ කර ගැනීම යනු පිරිසිඳු කර ගැනීමයි.නැතිනම්යම් කිල්ලක් හෝ ගුප්ත බලවේගයක ඇති බලපෑම අවම කර ගැනීමට සැලැස්වීමයි. යන්ත්‍රය තල්පතේ හෝ තඹ පතේ ඇඳ මල් බුලත් තටුවක තබා පේ කර ගැනීම සිරිතයි. සබ්බ පාපස්සඅකරණං ගාථාවෙන් මතුරන මේ යන්ත්‍රය ගොවිපලේ එල්ලා තැබීම ජනප්‍රිය ක්‍රමයෙකි.

 

 

 

මෙහි ලියා තිබෙන අක්ෂරයන්හි බලය ඇති වන්නේ කෙලෙසකදැයි විස්තර කරන පුරාණ දැනුම් සම්ප්‍රදාය දැන් අභාවයට ගොසිනි. එහෙත් මැතිරීමේ දී අත්දකින සත්‍යය මෙතනදීද වලංගුය. අවශ්‍ය වන්නේ යන්ත්‍රය නිවරදි ආකාරයට ජීවම් කර ගැනීම පමණකි.

      ඌරන් වැනි සතුන් ගොවිපළකට පැමිණීම වළක්වන පිණිස භාවිතා වූ සාර්ථක මන්ත්‍ර ක්‍රමයක් මෙහි සඳහන් කිරීම උචිතයයි සිතමි. එයට භාවිතා කරන්නේ දිවි කදුරු කෝටු අටකි. දිවි කදුරු ශාඛය සර්ප වෙදකමේ දී ඖෂධයක් විලස බහුල ලෙසට යොදා ගනී. දිවි කදුරු ගසකින් මේරීමට පත් වූ කෝටු අටක් කපා ගෙන පළමුවෙන් එය ජීවම් කර ගත යුතුය. ඒ සඳහා මල් බුලත් තටුවක් තනා අවශ්‍ය කළමනා සම්පූර්ණ කොට කදුරු කෝටු අට මල් බුලත් තටුවේ තබා සබ්බ පාපස්ස අකරණං යන ගාථාවෙන් දහස් වාරයක් ජීවම් කළ යුතුය. ඉන්පසු දිවි කරණ ඇති දිනයක (මෙම දිනය උදා වන්නේ සඳේ වක්‍ර වීම අනුවයි) ගොවිපළට ගොස් එහි අට කොනේ සිටු විය යුතුය. මෙය කළ යුත්තේ පාන්දර පමණ යෙදෙන වේලාවටයි. මෙය එක්තරා විදියක සීමා බැඳීමකි.දිවි කදුරු කෝටු ගැනීම දිවි කරණය යොදා ගැනීම ඌරා නමැති සතා විකර්ශණය කරන ක්‍රමයකි. දිවිකරණයෙන් වැට බැඳීමෙන්ද සතුන් ගෙන් ගොවිපළ ආරක්ෂා කර ගත හැකිය.

       ගොවිපළකට මීයන් ගෙන් කරදර හානි ඇති වටකදී මීයන් ගොදුරු කර ගන්නා සර්පයින් ගේ පැමිණිම ඇති කර ගත යුතුය. සර්පයින් අතරින් ගැරඬියන් ට වඩා නාගයා බලවත්ය. එහිදී මීයා ගොදුරු කරගන්නා නාගයා ගේ රූපයක් තඹ තහඩුවක ඇඳ එයට ගුරු දිනයක් උදාවෙන අවස්ථාව බලා ගුරු හෝරාවෙන් එම තඹ පත්‍ර හතර ගොවිපලේ වැලලීම කරති. මෙහිදී ගුරු හොරාවේ බලය ගැන තේරුම් ගත යුතුය. එය සතුන් ඇති කිරීමට යොදා ගන්නා හෝරාවකි. නාගයා ගෙවිපළට කැන්දන හෝරාවක් ද වේ. නමුත් මෙයින් මනුෂ්‍යාට හානියක් සිදු නොවේ.

    මීයන් කා දමන ගොයම් ගස් එකතු කොට සාදන ලද දරණුවක් මතට උතුරන බත් හැලියක් බෑමෙන් මීයන් ගේ උවදුරු වළකන අපූරු කෙමක් ඇත. එසේම අළුයම් හතරට පමණ නැගිට මී ගසක පොතු හතරක් උඩ සිට පහතට ගලවාලෙන  වංගෙඩිය යටට දමා තබා රාත්‍රි හතට පමණ එම පොතු තුඹුරට ගොස් තැබීම ද කරති. එසේම වංගොඩියේ කෙටූ වී සහල් කොට කිරිබතක් උයා දෙවියන්ට ඔප්පු කිරීමද කරති.මේ ක්‍රම දෙකේම පවතින්නේ මීයා පළවා හැරීමට කරන අහිංසක උපක්‍රමයන්ය.කපා සපා ගෙනවුත් තබා තිබූ ගොයම් ගස් කැබලි කෙරෙහි පවතින ආශාව මීයන්ගේ වුවද නැති වන්නේ නැත. ඒ මත ගිනි රශ්ණය ගෑවුණු බත් හැලිය දැවටීමෙන් මීයාට යම් සංජායනයක් ඇති විය යුතුය. බත බුද්ධ භෝගයකි.එයට හානි කරන මීයා දෙවියන්ගේ වාහනයකි. මේ කෙම මගින් මීයන් ඉවත් කිරීමට දෙවියන්ට ඉඟියක් ලබා දේ. එසේම මී ගසේ පොතු තබන්නේ වංගෙඩිය යටයි. වංගෙඩියේ නිතරම වී කොටනු ලබයි. එසේත් නැති නම් සහල් පිටි කරයි.මේ කෙම මගින්ද දෙවියන්ට යම් පණිවුඩයක් ලබා දෙයි.එය සංනිවේදකය කරනුයේ මී පොතු මගිනි.

     මීයා එළවීමේ භෞතික උපක්‍රමයක්ද ගොවියා සතුය. බළල් වසුරු වරා කිරි බළල් වලිගයේ ලොම් හිරියල් සමග අනා නියරවල් මත තැබීම ද හාල් මැස්සන් කුඩු කර ඒවා පොල් කුඩු වල මිශ්‍ර කර පිටි තරමට හීන් වන සේ කොටා ගත් ජාපාල ඇට( විෂ සහිත ඖෂධයක්)  මුසු කොට වියළා මීයන් එන මාර්ගයේ තැබීමද කරති.මෑත වකවානුවේ දී ව්‍යාප්ත වූ ගිනිසීරියා මල් සහ ටූනා මල් තැබීමද තවත් ක්‍රමයකි.     

 

පූජා විධි ඇතුලත් කෙම් ක්‍රම -

 

යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර නොහොත් අභිචාර විධි වලට අමතරව ලංකාවේ ඇතැම් පළාත් වල පූජා චාරිත්‍ර සමග කෙම් ක්‍රමද අනුගමනය කරති.විවිධ වසංගතයන් ගොයමට වැළඳුන කල්හි විශේෂයෙන්ම මෙම ක්‍රම අනුගමනය කරති.එවැනි අවස්ථාවලදී ගොයම සහිත වෙල් යාය ප්‍රදේශීය දෙවිවරුන්ට භාර දීම කරති. පහන් පැළක් සකස් කර පහන් දල්වා දෙවියන්ට ආරාධනා කර ගොයම භාරදී පසුව අස්වනු කපා පාගා ගැනීමෙන් පසු කිරි උතුරුවා දානය දී භාරය නිදහස් කර ගැනීම සිරිතකි.

 

 

 

ගොඩවෙල්ලන් වැනි පණු උවදුරක්  දරුණු ලෙසට ඇති වූ විට උන් අල්ලා මුට්ටියක දමා රුහුණු කතරගම දේවාලයට ගොස් භාරදී පොර පොල් පිටියක් පැවැත්වීම කොට දෙවියන්ගේ ආශිර්වාදය ලබා ගැනීම කරති.මෙම පූජා චාරිත්‍රයන්හි විද්‍යාත්මක ස්වභාවයන් සලකා බැලීමට නොහැකිය.නුමුත් ගොවි සමූහයක් විසින් කරන මෙවැනි ආයාචනා  ප්‍රත්‍යක්ෂ කෙම් ක්‍රමයන් ලෙසට දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ පැවත පැමිණ ඇත.

 

ශාකසාර සහ විවිධ ඖෂධ පදනම් කරගත් කෙම් ක්‍රම -

 

      පරිසරයේ දක්නට ලැබෙන විවිධ ඖෂධ පැලෑටි වල තිබෙන රසායනික සංයෝග කෘමි මර්දනයට ඉතා අගනා බව අත්දැකීමෙන්ම දීර්ඝ කාලයක් පසක් කරගෙන සිටි බව පෙනේ.කතුරු මුරුංගා කෙම පරගෙඩි කෙම දලුක්තැලීම කුකුරුමාන් කෙම නව නිල්ල කෙම ඒ අතරින් කීපයකි. කතුරු මුරුංගා කෙමෙ කරනු ලබන්නේ ගොයම පැළ අවදියේ දීය. ගොයම් කහ පැහැ ගැහී වර්ධනය බාල වන විට එයට හේතුව ගොවියා සොයා ගනී. කතුරු පණුවා නිසා ඇතිවන පණු රෝගය නිසා මෙලෙස සිදු වන බව ඔහු වටහා ගනී. මේ පණු උවදුරු මර්දනය කිරීමට වල් කතුරු මුරුංගා මුල් සපයා ගෙන කොටා යුෂ ගෙන ජලය මුසු කර ඉසීම මගින් රෝගය දුරුවන් වේ.

     දලුක් තැලීම සිදු කරනු ලබන්නේ පණු උවදුර මර්දනයටයි.ගොයම පැළපත අවදියේ දී පත්‍ර මත ඇතිවන සුදු කොළ පුල්ලි රෝගය මර්දනයට දලුක් පිති කපා ලියැද්දේ තැන තැන දැමීම කරති. දලුක් කිරි ජලයට මුසු වන අතර මෙම රෝගයට හේතු වන පණුවා මර්දනය වේ.ගොයමට අල කොළ රෝගය වැළඳුණ කල්හි නව නිල්ල නම් කෙම කළ යුතුය.මෙම කෙම කිරීම සඳහා නිල් පැහැ කෙළ නවයක් උණදඬුනවයක් ගොක් කොළ නවයක් සහ කෙසෙල් කොළයක් අවහ්‍ය වේ.මෙමඅතු නවය කපු මහතෙකු ගේ මාර්ගයෙන් ජීවම් කළ යුතුය. අනතුරුව කෙතේ ස්ථාන නවයක සිටුවිය යුතුය. සිවුරු කැබලි උපයෝගී කර ගත් පන්දම් මගින් කෘමි සතුන් ආකර්ෂණය කර ගැනීම ද පළවා හැරීම ද සිදු කරන ලදී.යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර ආදී  අභිචාර විධි අනුගමනය කරන කල්හි වුවද යමිකිසි සමාන බවක් දක්නට ලැබුණද පළාතෙන් පළාතට අනුගමනය කරන ලද ක්‍රම වේද වෙනස් බව පෙනේ. පලිබෝධකයින් පමණක් නොව ඇතැම් විට යමි කිසි දිලීර හානියක්  ඇති වූ අවස්ථාවලදීද වගාව හානියට පත්වීම වලක්වා ගැනීමට  අභිචාර විධි අනුගමනය කර ඇත. මඩ ගොවිතැන පිළිබඳ සලකා බැළුවහොත් එයට හානි කරන පලිබෝධකයින් සිටින්නේ අතලොස්සකි. ගොයමට හිත මිතුරු සතුන් රාශියෙකි. කෘෂි රසායන යෙදීමෙන් මිතුරු සතුන් ද වැනසෙති. එම නිසා පලිබෝධකයින් පමණක් පලවා හැරීමට කරන ගොවිතැන සම්පූර්ණයෙන්ම විද්‍යාත්මක විධි ක්‍රමයක් බව පෙන්වා දිය යුතුය..

       පලිබෝධකයින් වගාවක සැරිසැරීම සිදු වන්නේ යම් කිසි කාලවකවානුවකදීය. උන්ගේ ජීවන රටාව තේරුම් ගැනීමෙන් මේ බව අවබෝධකට ගතහැකිය. ගොයම් මැස්සා පියාසර කරන සතෙකි. උන්ගේ බෝ වීම සඳහා කෙරෙන එක් වීම නිරීක්ෂණය කළහොත් මේ සතා පළවා හැරීම ට කෙරෙන විධි ක්‍රමය නිගමනය කළ හැකිය.පැරණියන් මණ්ඩේ ගැසීම නම් විද්‍යාත්මක ක්‍රමය අනුගමනය කරන ලද්දේ මේ එක් වීම ට බාධා කිරීමටයි.එය සවස් වරුවේ කරන ලද්දකි. විශාල වශයෙන් පැතිරෙන දුඹුරු පැළ කීඩෑවා ගේද බෝ වීම මෙලෙස වලක්වා ගත හැකි බව දශක කීපයකට ඉහතදී පවා ගොවියන් සිය ප්‍රඥාව මගින් තේරුම් ගත්හ. ඒ සඳහා ඔවුහු  වේගයෙන් සුළඟට සෙලවෙන පොල් අත්තක් යොදා ගන්නා ලදී . එහි එල්ලන ලද උදළු තැටිලි මේ සෙලවීමට ඝණ්ඨා හඬ නන්වයි. එය ද සාමාන්‍යයෙන් සතුන් එක්වීම සිදු වන සවස් කාලයේ අටවා තබන ලද්දකි. උදලු තැටිල්ලෙන් ප්‍රතිරාව නිසා ගොයම් මැස්සන් ගේ බෝවීම වැළැක්වෙයි. ඒ අතරවාරයේ චන්ද්‍රයාගේ ගමන කලුවර පක්ෂයට හැරේ. එවිට ක්‍රමානුකූලව මැසි උවදුර පාලනයට ලක් වේ.

මතුගම සෙනෙවිරුවන්

 

ආශ්‍රිත ග්‍රන්ථ - කෙතක මහිම කෙම් පහන් - පියසේන කහඳගමගේ -1995

No comments:

Post a Comment