පරෙවි තිසර සහ කෝකිල සංදේශ කව්යයන්හි
සඳහන් උඩුගල්පිටිය නොහොත් දොඩන්දූව ප්රසිද්ධව පවතින කාරණා කීපයක්ම අපට වැදගත්ය.
එනම් රාවණා යුගයේ සිට පැවතෙන කඳසුරිඳු හා බැඳි පුරාවෘත්තයන්ය. දෙවැන්න දොඩන්දූව
ශෛලබ්ම්බාරාම පුරාණ විහාරයයි. ටිබෙට් ජාතික එස්. මහින්ද හිමියන් මූලික අධ්යාපනය
ලැබ තිබෙන්නේ මෙම විහාරස්ථාන සරස්වතී මණ්ඩප පිරිවෙනෙනි. අනෙක් වැදගත්ම කාරණය මෙම
පිරිවෙන සමීපයේ පිහිටි ලෝ ප්රසිද්ධ වෙළෙඳ වරායයි.වර්ෂ 1836 දී එවකට දෙගල්ලේ
විහාරය ලෙසින් ප්රකටව තිබූ වත්මන් ශෛලබිම්බාරාම විහාරයේ වැඩ සිටි කොග්ගල ධම්මසාර නම් ස්වාමීන් වහන්සේ දෙඩන්දූ වරායෙන්
නැව් නැගී බුරුමයට යන ගමනේදී දකුණු ඉන්දියාවේ කාවේරි ගඟ අසන්නයේ ස්ථාන කීපයකට ගමන්
කරන කල්හි ගම් වැසියෙකු පවසා ඇත්තේ උන් වහන්සේ වැනි තාපසයෙකු කැලේ වාසය කරන බවයි. උන්වහන්සේ එතැනට ගොස් බලන කල්හි
ගලින් නෙලූ විශාල බුද්ධ ප්රතිමාවක් දැක ඇත. මෙයින් බලවත් සේ සතුටට පත් වූ ධම්මසාර
හිමියන් ඒ ප්රතිමාව කෙසේ හෝ මුහුදු තොටුපළට ගෙන එන්නට උත්සාහ කර තිබේ. නමුත්
ගම්වාසීන් ඊට අකමැති විය.පසුව ඉහළ පාලන අධිකාරියට කරුණු සැළ කර බුද්ධ ප්රතිමාවක්
බව ඔප්පු කර පෙන්වා නැව් තොටුපළ අසලට ගෙනවුත් නැවේ නන්ගා ගෙන යලි දෙඩන්දූ වරායට
පැමිණ ගම්වාසීන් ලවා පන්සල තෙක් ඇලක් කප්පවා ප්රතිමාව මිල්ලකොටන් උඩ විහාරයට
වඩම්ම වා තිබේ පසුව එවකට තිබූ කුඩා විහාරය
විශාල කොට සාදවා නව විහාර ගෙයි මෙම ප්රතිමාව තැන්පත් කර තිබේ. එතැන් සිට මෙම
විහාරස්තානය ශෛලබිම්මාරාමය යන නමින් ප්රසිද්ධයට පත් වී තිබේ.
බුද්ධ ප්රතිමාව විහාරස්ථානය කරා ගෙන ගිය
රත්ගන් කලපුව අද නැත. අතීතයේ දී කුමාරකන්ද අසලින් සහ වර්තමාන පියරතන විද්යාලය
අසලින් රත්ගම් කලපුවේ ජලය ගලා බැස ගියහ. දොඩන්ගෙඩියක හැඩයකින් යුතු දූපතක් ඉතිරිකරමින් නිර්මාණය වූ
මෝයවල් ගොඩ කර නවමෝයක් ඉඳි කල බ්රිතාන්ය පාලනය ගාලු කොළඹ මහා මාර්ගය සාදවා ඇත.ඒ නිසා පැරණි දොඩන්දූ
වරායේ විශාලත්වය සහ විචිත්රවත් දර්ශනය අද නොපෙනී ගොස් තිබේ. ඉංග්රීසි පාලන සමයට
පෙරදී මේ පළාත් පාලනය කරන ලද්දේ ලන්දේසීන් විසිනි.එවකට මේ තොටුපල ස්වාධීන වරායක්
ලෙසට භාවිතා කළ බවට සාධක හමු වන්නේ ලන්දේසි කාසි බොහෝ පැරණි නිවාස වලින් හමුවන
බැවිනි.හත්වන සියවසෙන් පසුව පල්ලව දේශයත් ලංකාවත් අතර දැඩි සම්බන්ධයක් බිහි වූ බවට
ඉතිහාස සාධක ඇත. දෙවනි කාශ්යප රජුගේ පුත් මානක කුමරු පල්ලව දේශයට පැන ගොස් එහි
රාජ සභාවේ සේවය කොට පසුව විශාල හමුදාවක් සමග පැමිණ ද්රවිඩ සතුරන් පරාජයට පත් කර
මානවර්මන් නම් අභිධානයෙන් යුක්තව ලංකා රාජාවලියට එකතු වී තිබේ. ඉන් පසුව ඔහුගේ
දරුපරපුරේ කුමාරවරුන් කීප දෙනෙකුම පල්ලව දේශයේ වාසාය කරතිබේ.වනිග්වංශ සිඛාමණී අලකේශ්වර
පරම්පරාව යනුවෙන් ඔවුන් හඳුන්වා තිබේ.පල්ලව දේශයත් ලංකාවත් අතර දැඩි වෙළෙඳ සබඳකම්
ඇති වන්නේ මේ යුගයේ දීය. නාවික කටයුතු දියුණු වෙමින් වෙළෙඳ සමාගම් පවා ඇති වූ
ආකාරය ඉතිහාසය පැහැදිලි කරයි. වත්මන් දොඩන්දූ වරාය සක්රීය වන්නේ මේ යුගයේදී බව
පැහැදලිය. රන්කාසි මසුරන් ආදී මුදල් ඒකක වලින් ගනුදෙනු කල එකල වෙළෙඳ ප්රජාව
පසුකාලයේ දී බලයෙන් ඉවත් වීම නිසා ද්රවිඩ සහ මුස්ලිම් වෙළෙඳ ආධිපත්යක් ඇති විය.
මේ ආධිපත්ය විනාශ කර දමන ලද්දේ ලන්දේසීනි විසිනි.
දොඩන්දූ වරාය ප්රසිද්ධව
පැවතියේ විදේශ වෙළඳම ගැන පමණක් නොවේ. දොඩන්දූ ධනවත් වෙළෙන්දෝ කොල්ලෑ සහිත නැව් වල
පටවා ගත් පුවක් ජාඩි සහ රට උලු රැගෙන උතුරුකරයේ පේදුරුතුඩුව දක්වා යාත්රා කළහ.ජාඩි
සාදන ලද්දේ කුම්බලා සාවාල ආදි මාලු වලිනි.මේ වෙළදාම නිසා පේදුරු තුඩුව මුතූර්
කල්මුනේ හේරාඔරුව (එරාවුර්) පුලියන්දූව (මඩකලපුව ) අක්කරපත්තුව වැනි වෙළඳ නගරවල
සිංහල ජනතාවගේ වෙළෙඳ සල් ආරම්භ විය ගාල්ලගේ උදාරිස් සිල්වා .සහ ගාල්ලගේ එලියස්
අප්පු දොඩන්දූ වරායේ සිටි ප්රබල ධනවතුන් විය. කල්මුනේ ආරම්භ වූ වෙළෙඳ සලේ සිට දොඩන්දූවට
1901 දී තැපැල් කළ ලියමනක හුරුල්ලන් මාලු පීප්ප ගැන සඳහන් කරතිබේ. එසේම දොඩන්දූවේ මෝදර
පටුවත ගාමිණි ගාල්ලගේ මහතාගේ නිවසේ තිබී හමුවූ මුදල් ගනුදෙනු පොතක පිටුවක සඳහන්
විස්තරයන් දකින විට එකල හුවමාරු වූ බඩු භාණ්ඩ ගැන තොරතුරු සොයා ගත හැකිය.සේරුවිල
මංගල මහා චෛත්ය රාජයානන් වහන්සේ සොයා ගෙන එය ප්රතිසංස්කරණයට මුල්වූ පූජ්ය
දඹගස්ආරේ මේධංකර නාහිමියන් මුතුර් වලට වැඩම කරන ලද්දේ දොඩන්දූ වරායෙනි.1987 දී ඇති
වූ ත්රස්තවාදී කෝලාහලයන් ගෙන් පසුව පේදුරු තුඩුව දක්වා වූ ස්ථාන වල වෙළදාම කල සිංහලයන්ගේ
කඩ වෙළෙදාම නැතිභංගස්ථාන විය.දොඩන්දූ වරායෙන් පිටත්ව ගිය අවසාන රුවල් නැව ගැන අපට
තොරතුරු හමුවන්නේ 1930 වකවානුවේදීය. මෙම නැව
ලුණු පැටවීම සඳහා හම්බන්තොට ගිය යාත්රාවකි.
මතුගම සෙනෙවිරුවන්
No comments:
Post a Comment