පිවිසිය

ආයුබෝවන්!
තෙරුවන් සරණයි,

වරින් වර පුවත් පත් වල සහ වාර ප්‍රකාශනයන් හි පළ වූ මාගේ ලිපි සමුච්චය මෙම බ්ලොග් අඩවියෙහි ඇතුලත්ය. ඉතිහාසය පුරාවිද්‍යාව සිංහල ගොවිතැන වාස්තු විද්‍යාව වැනි විෂයන් අරභයා සංග්‍රහ කරන ලද මෙම ලිපි එක් තැනක ගොනු කොට තැබීමෙන් පාඨකයා හට පහසුවක් සැලසීම මෙහි අරමුණය. එයට අමතරව විවිධ කේෂ්ත්‍රයන් හි කරුණු ඇතුලත් නව ලිපි ද මෙයට එක් කරමි.
වසර දෙදහස් පන්සීයයකට වඩා එහා දිව යන ඉතිහාසයක් ඇති ජාතියක් වශයෙන් අපගේ පාරම්පරික උරුමයන් හි සුරැකියාව මුල් කොට මෙම සියලු ලිපි සම්පාදනය වේ. මෙහි අඩංගු කරුණු සහ පාරම්පරික දැනුම උපුටා ගැනීමට අවසර ඇත. එහෙත් එය ජාතියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පරිහරණය කරන්නේ නම් මාගේ ව්‍යායාමය සඵල වූවා වෙයි.
ඉතිහාසයේ ජාතිය හමුවේ පැවති අභියෝග රැසකි. ඒවා සියල්ලටම අප සාර්ථකව මුහුණ දුන්නෙමු. අද දින ද එය එසේ විය යුතුය. සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියෙහි හරය මැනවින් වටහා ගෙන නැවතත් ඒ අභිමානවත් මහා සම්ප්‍රදාය තහවුරු කරලීමට සැවොම ‍එක්වෙමු.

Wednesday, September 4, 2019

සිංහල නීති යට කරගෙන උපන් මද්‍රසාව ට යහපාලන අනුමැතිය


                          
          මේ දිනවල මාධ්‍යවල පළවෙන වාර්තා අනුව මුස්ලිම් කාන්තාවන් මුහුණ දෙන ගැටළු ගැන යම් අවබෝධයක් ලබා ගත හැකිව තිබේ. අටලුගම හසීනා බියගම පාතිමා වැනි කාන්තාවන් හට මුස්ලිම් සමාජ යෙන් සිදු වන ගැහැට ඔවුහු සමාජයට මුදා හරින්නට උත්සාහ කරන ලද්දේ විසිඑක්වන දා සිදු වූ පාස්කු ප්‍රහාරයෙන් අනතුරුවයි. එයට පෙර බොහෝ තැන් වලදී මේ කාන්තාවන් විඳි දුක් ගැහැට ගැන කියන්නට කෙනෙක් සිටියේ නැත. මහජන ආරක්ෂාවට සිටි පොලීසිය අවසාන වශයෙන් මුස්ලිම් මවුලවියන් ගේ පැත්ත ගන්නා අතර ඔවුන් ගේ ප්‍රශ්ණ යටපත් කරලීමටද උදව් උපකාර කරන ආකාරය පැහැදිලි විය.
         ලංකාව ඉංග්‍රීසීන්ගේ යටත් විජිතයක් ලෙසට භාර ගැනීමට ගිවිසුම් අත්සන් කරන ලද අවස්ථාවේ මේ මුස්ලිම් සමාජය හඳුන්වන ලද්දේ මහමදාගම්කාරයන් වශයෙනි. උඩරට ගිවිසුමේ කිසිම තැනක ඔවුන් ගැන සඳහනක් නොතිබුණී නමුත්  මුහුදු බඩ පළාත් වල සිටි ඉංග්‍රීසි ආණ්ඩුව වර්ෂ 1806 දී ඔවුන් වෙනුවෙන් මහමදාගම්කාරයන් ගේ විවාහ හා දේපළ නීතිය යනුවෙන් ගැසට්ටුවක් පළ කර තිබේ.උඩරට පළාත් වල නොතිබූ මුහුදුබඩ පළාත් වල පැනවෙන වෙනම නීතියකට මෙලෙස අවතීරණ වූයේ ඇයිද යන්න සලකා බැලිය යුතුය. මෙහි ආරම්භය වූයේ ලන්දේසීන් සමග 1766 දී සිංහල රදළ වරු විසින් අත්සන් කරන ගිවිසුමයි. රට පුරා ඉඩම් වලින් ගව්වක ප්‍රමාණයක් අත් හැර ලන්දේසී කොම්පඤ්ඤයට පරිහරණයට දීමට එම ගිවිසුමෙන් එකඟ වූයේ කීර්ති ශ්‍රී රාජසිංහට සහ රදළවරුන්ට එරෙහිව සිංහල කුමාරයෙකු පහතරට සිට ගැසූ කැරැල්ලක් හේතුවෙනි. කෙසේ වෙතත් මේ පවරා දීම නිසා ලන්දේසීන් සිය බලතල යටතේ මුහුදු බඩ පළාත් වල සිටි වැසියන්ට නීති පැනවීමට මෙන්ම ඉඩම් ප්‍රදානය කිරීමට පටන් ගත්හ. වෙසෙසින්ම මේ අවදියේ බේරුවල ප්‍රදේශයේ වරාය ආශ්‍රීතව සිටි සංක්‍රමණීක මහමදාගම්කාරයන්ට ලන්දේසි තෝම්බු මගින් රජකාරි ඉඩම් ප්‍රදානයක් දක්නට ලැබිණ. වර්ෂ 1799 දී සිය බලකොටු සියල්ල ලන්දේසීන් විසින් ඉංග්‍රීසීන්ට පැවරූ අවස්ථාවේ දී 1766 සිට අනුගමනය කරන ලද පරිපාලන ක්‍රමවේද සියල්ල එලෙසම අනුගමනයට අදාල ප්‍රකාශනයක් ඉංග්‍රිසීන් නිකුත් කළහ. වර්ෂ 1800 න් පසු ඇඳි සිතියම් සියල්ල නිර්මාණය වන්නේ මේ බෙදීම් ඔස්සේය. විශේෂයෙන්ම  ඉංග්‍රීසීන් ලංකාව පළාත් පහකට බෙදා දක්වන කල්හි මේ බෙදීම ප්‍රයෝජනයට ගත්හ.පෙර සඳහන් කළ  1806  මහමදාගම්කාරයන්ගේ නීති එන්නේ මේ පසුබිම තුළය. මෙය 1852 අංක 08  1881 අංක 02 1888 අංක 20 1910 අංක 20 1912 අංක 09  1918 අංක 05 1922 අංක 09 සහ වශයෙන් මේ නීති සංශෝධනය වී ඇත. අනතුරුව 1931 අංක 10 මුස්ලිම් වකුෆ් පනත (1962 අංක 21 එහිම සංශොධනයි) ආදී වශයෙන් මුස්ලිම් නීති සංග්‍රහ වන්නේ ලංකාවට නිදහස ලැබීම හා වෙනම රාජ්‍ය පාලනයක් යන රීතියද සැලකිල්ලට නොගනිමිනි. 1926 දී රැජිනට එරෙහිව මිස්කින් උම්මා නම් නඩුවේ( එන්.එල් ආර්.330) දී මුස්ලිම් නීති වලට ඉඩ ලබා දීය යුතු යැයි බර්ට්‍රම් සහ ජයවර්ධන නම් විනිසුරු වරුන් දෙදෙන තීන්දුවක් දී ඇත. මේ තත්ත්වය මත 1951 දී ක්වාසි අධීකරණ පිහිටුවීම පිණිස පනතක් මගින් නීති සංග්‍රහ කර ඇත.
         සිංහල රජ දවස ලංකාවේ වෙනම මුස්ලිම් නීති හෝ දෙමළ නීති සංග්‍රහ නොකෙරුණි. රටේ වූයේ එකම රාජ නීතියයි.මහමදාගම්කාරයන් සහ දෙමළ වානිජයන් විටින් විට ලංකාවට පැමිණි අතර රටේ නීති පීළිගන්නා අයට රජු රාජකාරියක් භාර දුන්හ. ඒ සිංහල සංස්කෘතියට අනුගතව වැඩ කිරීමේ කොන්දේසි මතයි.හුළං බද්ද මඩිගේ රාජකාරිය  ඔවුන්ට පැවරූ එක් සේවාවක් විය. මේ සේවාව සඳහා  සිංහලයන් උදෙසා කරන ලෙසම  රාජකාරියට කුඩා ඉඩම් පවරා දුන්හ. මහනුවර අස්ගිරිය ගෙඩිගේ විහාරය සතුව තිබෙන ඉඩකඩම් වල   තෙල් සැපයීමේ සේවාව වර්ෂ 1824 දී මුස්ලිම් පිරිසකට  භාර දී තිබෙන්නේ රාජකාරියට යටත්වයි. අද ගෙඩිගේට නුදුරුව මීනක්කම් පල්ලිය අටවා තිබෙන්නේ මෙලෙස රාජකාරි නිසා හිමි වූ  ඉඩම් වලයි.සෙනරත් රජු ගේ කාලයේ දී තමන්ට එරෙහිව පැමිණී දේශීය බලවේග පරාජයට පත් කිරීම අරභයා මුස්ලිම් පිරිස් යොදා ගෙන ඇත.ඒ නැගෙනහිර පළාතේ පදිංචි කරවීමෙනි.ඔවුන්ට ද පාරම්පරිකව සිංහල සංස්කෘතියට අනුගත වන ලෙසට නියෝග ලැබුණද පසුව මෙම ප්‍රදේශය සිංහල රාජ්‍ය පාලනයෙන් ගිලිහී යෑම නිසා මුස්ලිම් ජනතාව සිංහලයන් ගෙන් වෙන් වීමට පටන් ගත්හ. 1818 ජාතික විමුක්ති අරගලයෙන් පසු ඉංග්‍රීසීන් විසින් නිකුත් කරන ලද රාජඥාව අනුව ප්‍රථම වරට මරක්කලයන් ගැන සඳහනක් ඇතුලත් වී ඇත.එහිදී ඔවුන් විදේශිකයන් ලෙසට වර්ග කිරීමද විශේෂයකි.
            හැටේ දශකයේ සිට වර්ෂ 2000 දක්වා කාලය ගතහොත් පාර්ලිමේන්තුව විසින් මුස්ලිම් ජනතාවට අවශ්‍ය නීති රීති විශාල ප්‍රමා තවදුරටත්ණයක් සම්මත කොට දී ඇත. 1990 දී සහාබ්දීන් නමැති අයගේ වාර්තාවක් අනුව හිටපු අධීකරණ ඇමති ආතාවුද සෙනෙවිරත්න විසින් කති උසාවි පිහිටුවීමට පසුබිම සකස් කරන ලදී.  මේ නිසා අප තේරුම් ගත යුත්තේ ඉස්ලාම් ආගම මේ රටේ ප්‍රමුඛස්ථානයට පත් වූ තරමේ පිළීගැන්මකට ලක්ව ඇති ආකාරයයි. නමුත් සිංහල නීති කිසිවක් නැවත භාවිතයට ගැනීමට ලංකාවේ පාර්ලිමේන්තුව කිසි විටක උත්සාහ ගෙන නොමැත. පැරණි සෙල් ලිපි වල පවතින නීති සන්නස් වල පවතින නීති විශාල ප්‍රමාණයක් ගැන මූලාශ්‍ර වලින් හෙළි වන බව ඉතිහාසඥයන් පවසති.විශේෂයෙන් මාඝාතය සඳහා පැනවූ නීති. විහාර පරිපාලනයට අදාල නීති ශාසනික විනය නීති ගැන පැනවූ රීති සංග්‍රහ කර ගැනීමට පවා පාලකයන්ට නොහැකි වී තිබේ. 1931 බෞද්ධ විහාර ගම් දේවාල ගම් පනත ඇති කරන ලද්දේ ශාසනික දියුණුව අපේක්ෂාවෙන් නොවේ. බෞද්ධයන් අතර බේද ඇති කොට ශාසානික පරිහානිය සිදු වන පරිද්දෙනි.  දියවඩන නිලමේ පත් කිරීම ට දිසාපාති වරුන් ගේ චන්දය යොදා ගැනීම එක් ක්‍රමයකි. ඒවා නිසා අල්ලසට දූෂණයට ඉඩ කඩ සලසා දී තිබේ.
       පසුගිය අප්‍රියෙල් 21 දින පාස්කු ප්‍රහාරයෙන් පසුව මුස්ලිම් ජනයාගේ මේ හිතුවක්කාර නීති ගැන සමාජයේ විශෘල කතාබහක් ඇති විය. විශේෂයෙන්ම සම්පූර්ණයෙන්ම මුහුණ වසා අඳින බුර්කාව මුස්ලිම් විවාහ නීතිය සහ කාති උසාවි වල නඩු තීන්දු ගැන බලවත් විරෝධයක් එල්ල විය. මුස්ලිම් කාන්තාවන් කීප දෙනෙකු අතින්ම මෙම විරෝධය එල්ල වීම විශේෂයෙකි. ආණ්ඩුව තේරිම් කාරක සභා පත් කොට දින සති ගණන කල් මරමින් සැබෑ ප්‍රශ්ණය අද වෙන විට යටපත් කොට ඇත.වෛද්‍ය සාපි ගේ සිද්දියට එදිරිව ඉදිරිපත් වූ වෛද්‍යවරුන් සහ නීතිඥයන්ට බලපෑම් එල්ල වූයේ සාෆි ගෙන් පමණක් නොවේ. අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ පොලිස් නිළධාරීන් ද වරින් වර වෛද්‍ය වරුන් අමතමින් සාක්ෂි දීම නැවැත්වීමට තර්ජනය කළ අවස්ථා තිබේ.මුස්ලිම් විවාහ හා දේපළ නීතිය සංශෝධනය කිරීමට මුස්ලිම් ආගමික කටයුතු අමාත්‍යංශයෙන් ඉදිරිපත් වූ යෝජනා අතර තිබෙන්නේ විවාහ විය යුතු වයස 18 ක් කිරීම පමණකි. එයද කාතිවරයාගේ අභිමතය පරිදි වෙනස් කළ හැකිය.
        මේ අතර මද්‍රසා පාසල් නීතිගත කරලීමටද ආණ්ඩුව ඉතා සූක්ෂමව කැස කවමින් තිබේ. මේ මද්‍රසා පාසල් 1600 ක්ට වඩා රටපුරා ලියාපදිංචි කර ඇත්තේ මුස්ලිම් ආගමික අමාත්‍යංශය මගිනි. දැන් මේ පාසල් නීතිගත කරලීමට කැබිනට් සංදේශයක් ඉදිරිපත්ව තිබෙන අතර  ඊට ඇමතිවරුන් ගේ අදහස් විමසා තිබේ. සිංහළයන්ගේ ප්‍රශ්ණ කෙසේ වෙතත් මෙවැනි බරපතල නීති රීති ගැන අබමල් රේණුවක වත් අවබෝධයක් නැති ඇමතිවරු මේ මද්‍රසාව නීති ගත කොට අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයට එක් කරගත යුතු බවට යෝජනා කර ඇත. ජනාධිපතිවරයා පවා මේ ගැන බරපතලව සිතා නැත. ඔහුද කල්පනා කරනවා ඇත්තේ ඒවා රජය හරහා අධීක්ෂණය කළහොත් ප්‍රශ්ණය අහවර වනවා කියාය. නුමුත් මද්‍රසා හරහා ඉගැන්වෙන ඉස්ලාම් මූලධර්මවාදය ශරියා නීතිය ලංකාවට අනවශ්‍ය අරාබි භාෂාව වැනි දේ මගින් සිදු වන්නේ ලංකාවේ සංස්කෘතියෙන් වෙන් වූ පිරිසක් බිහි වීමයි. එසේම ඉස්ලාමීය විද්‍යාව යනුවෙන් තවත් කුණු හරුපහයක් ඉගැන්වේ.( ලෝකය කැරකෙන බව උගන්වා තිබෙන්නේ කුරාණයේ බව මේ විද්‍යාවේ උගැන්වේ) මේ  නිසා මුස්ලිම් තරුණ පරම්පරාව සිංහලයන් ගෙන් වියුක්ත මූලධර්මවාදී පිරිසක් වීමට තිබෙන ඉඩකඩ විශාලය.
      යම් කිසි පනතක් අමාත්‍ය මණ්ඩලයට ඉදිරිපත් කරන්නේ නම් ඒ අමාත්‍යංශයේ විෂය සීමාව ඉක්මවා නොයා යුතු බවට නීතියක් තිබේ. එසේ නොමැති අවස්ථාවකදී එම විෂ්‍ය පථය හිමි අදාළ අමාත්‍යංශය සමග එක්කාසු වී කැබිනට් සංදේශයක් ඉදිරිපත් කළ යුතුය. මෙහිදී එලෙස සිදු වී නැත . මුස්ලිම් ආගමික කටයුතු අමාත්‍යංශය අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශයේ වගකීමද සොරගෙන හිතුවක්කාරයට කටයුතු කර තිබෙන්නේ වත්මන් අගමැතිවරයා මුස්ලිම් ආගමට ප්‍රමඛතාවය පිරිනමන නිසා විය හැකිය. මූලධර්මවාදී වැඩ කොට ජාතිවාදය අවුස්සන හිස්බුල්ලා වැන්නවුන් සිය මධ්‍යම කාරක සභාවට එක් කරගන්නා ජනාධීපතිවරයාටද  බෞද්ධයන්ට වඩා මුස්ලිම් ප්‍රජාව වැදගත් වී තිබේ.  මද්‍රෂා පාසල් වල දිනපතා කෙරෙන ඉගැන්වීම් නිසා රටේ තිබෙන පොදු අධ්‍යාපන ක්‍රමය ඒ හා ගැටෙන බව අමුතුවෙන් කිව යුතු නොවේ. එම නිසා කැබිනට් මණ්ඩලයේ ඇමතිවරුන් කළ යුත්තේ මේ පනත ගෙන ඒමට විරුදධ වීමයී. නමුත් ඔවුහු එම පනතේ හරි වැරදි බලන්නට උත්සාහ ගනිති. මේ පනත ප්‍රතික්ෂේප කොට නිරීක්ෂණ ඉදිරිපත් කර තිබෙන්නේ චම්පික රණවක ඇමතිවරයා පමණකි. ඒ ගැන ඔහුට ස්තූතිවන්ත විය යුතුය. කෙසේ වෙතත් බ්‍රිතාන්‍ය සමයේ සිට මුස්ලිම් මූලධර්මවාදයට පාරකැපූ ඉස්ලාමීය නීති අවලංගු කරලීමට දැන් කාලය පැමිණ තිබෙන බව පෙන්වා දිය යුතුය. ඒවා සියල්ල ශූන්‍ය කොට මුස්ලිම් ප්‍රජාව රටේ පොදු නීතියකට රීතියකට යටත් කළ යුතුය.ඒ සඳහා දැඩි තීරණා ගැනීමට ඉදරිපත් වන දේශපාලන චරිතය පිළිබඳව  මේ රටේ ජනතාව විමසිල්ලෙන් බලා සිටිය යුතුය  



No comments:

Post a Comment