දිගන ඇතිවූ ගැටුම දේශපාලන අන්තවාදී ප්රවණතාවයකි.එහෙත්
රජය සහ ඇතැම් මාධ්ය මෙම සිදුවීම සිංහල අන්තවාදී ගැටුමක් ලෙසට හුවා දැක්වූහ.එම ප්රතිරූපයම
ජාත්යන්තරයට නිකුත් කිරීමට වගබලා ගත්හ.අවසානයේ
දී යහපාලන රජය සැනසුම් සුසුම් හෙලුවාට සැක නැත.ඒ ඔවුන් ගේ අදක්ෂ අකාර්යක්ෂම
හිරිකිත පාලනය පිළිබඳ තිබූ විරෝධය යම් තරමකින් යටපත් වූ බැවිනි.දහනව වන සංශෝධනය
මගින් තොරතුරු දැන ගැනීම පිළිබඳ නීති පැණවූ
ආණ්ඩුව විසින්ම තොරතුරු වාරණය කරන්නට යෙදූහ.තොරතුරු පණතට යටත් ඇතැම් රාජ්ය ආයතන
තොරතුරු නොදීමෙන් මග හැර යන පසුබිමක් ද මේ අතර නිර්මාණයව තිබේ.නමුත් මුස්ලිම් සහ
දෙමළ අයට අවශ්ය තොරතුරු ඉක්මනින් ලැබේ.එවිට ස්වාධීන කොමිෂන් සභා කුමකටද.ඒවා ජාත්යන්තර
ට්රෝජන් අශ්වයන් නොවේද.
දිගන සිදුවීම් පාලනය කිරීමට අසමත් වූ
රනිල් වික්රමසිංහ අගමැතිවරයා සහ පොලිස්පති පූජිත ජයසුන්දර මේ වන විට ඉල්ලා අස්වීම
කළ යුතුය.එහෙත් මේ සිදුවීම ජගත් තලයට පැතිරුණ කල්හි අගමැතිවරයාගේ ප්රතික්රියාව
වූයේ කැබිනට් සංශෝධනයක් මගින් නීතිය සහ සාමය ඇමති ධූරය රංජිත් මද්දුම බණ්ඩාරට
පැවරීමයි.එයින් ගම්ය වන්නේ ජනතාවට බය නැති අගමැති ජාත්යන්තරයට බය ඇති බව හොඳ
හැටි පෙන්වීමයි.
ලංකාවේ පොලිස් සේවය නිල වශයෙන් පිහිටුවනු
ලබන්නේ 1865 පොලිස් ආඥා පණත බල ගැන්වීමත් සමගය. එම දෙපාර්තමේන්තුවට වසර එකසිය පණස්
තුනක ආයුකාලයක් ගතව ඇති අතර අත්දැකීම් රාශියකින් එය ජව සම්පන්නව පවතී. පොලිස් (POLICE) නම් ආරක්ෂක සේවය බ්රිතාන්ය පාලනයේ දායාදයකි.එයට පෙර සිංහල රජ දවසද
එවැනිව නීතිය සහ සාමය සුරකින ආරක්ෂක බල මුළුවක් පැවතුණි.එහෙත් බ්රිතාන්ය සම්ප්රදායට
අනුව සැදුණු පොලිසිය ඉන් වෙනස් වේ.පොලිස් නම් වචනය විග්රහවන ප්රධාන අර්ථ හයක් පවතින
බව පැවසෙයි. අචාර සම්පන්නබව( polite) කීකරුභාවය (obedient) රාජපාක්ෂික භාවය(loyalty)
බුද්ධිමත්කම (intelligent) ප්රණාමය
(curtsy) සහ කාර්යක්ෂමභාවයයි.(efficient)
පොලිටියා නම් ප්රංශ වචනයේ මූලික අර්ථ
මේවා නොවන නමුත් බ්රිතාන්ය සම්ප්රදාය විසින් මෙම ආරක්ෂක හමුදාවට අවශ්ය ගෞරවය
සහ වගකීම ලබා දීමේදී මෙවැනි අර්ථ ගැන්වීමක් කළ බව පැහැදිලිය.
වසර එකසිය පණස් තුනක් පැරණි මෙම ආරක්ෂක
සේවය ඔවුන් ගේම වචන වලින් ගැබ්වන අර්ථ දැක්වීම් අනුව කටයුතු කළ යුතුය.එයට හේතුව
අතීත අත්දැකීම් රාශියකින් මෙන්ම විනයානුකූල පසුබිමක්ද එයට තිබෙන නිසයි. පොලිස්
දෙපාර්තමේන්තුව පිහිටුවා වසර සීයක් ගත වූ දවසේ ඔවුහු පොලිස් මහජන සම්බන්ධතා
අංශයක්ද පිහිටවූහ.එසේම 1974 දී එතෙක් යටත් විජිත යුගයේ පැවති නිල ඇඳුම වෙනස් කොට
පොලිස් නිළධාරීන්ට ගෞරවාන්විතව සේවය කිරීමට අවස්ථාව සලසා දුන්හ.පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුවේ
නිළධාරීන්ට පැවරෙන මූලික රාජකාරි අතර කැරලි මර්ධනය විශේෂ වේ. එම දෙපාර්තමේන්තුවේ
ආරම්භක අවස්ථාවට ආසන්නව එනම් 1858 දී සරදියෙල් ඇල්ලීමට ගිය අවස්ථාවේදී පොලිස්
නිළධාරියෙකු මිය ගියේය.එසේම ආර්.ප්රේමදාස මහතා ජනාධිපතිවරයාව සිටින විට කොටි වෙනුවෙන් අවි ආයුධ සැපයීමේ ප්රතිඵලයක්
ලෙසට පොලිස් නිළධාරීන් 600 ක් ඝාතනය වූ බව
සිහිපත් කළ යුතුය.අතීත පොලිස් සේවයේ අපකීර්තිමත්ම අවස්ථාව වන්නේ අටවන පොලිස්පති
වශයෙන් පත්වූ හර්බට් ලෙයාඩ් ඩවුබිගින් මහතා ගේ සේවා කාලයයි.
විසිවන සියවස මුල් භාගයේ ඇති වූ ජනතා
උද්ඝෝෂණ විශේෂයෙන්ම කරත්ත කරුවන් ගේ වැඩ වර්ජනය ඉන්පසු අමද්යප ව්යාපාරයේ ජනතා ඒක
රාශිවීම් ආදිය පාලන කිරීමට පොලිසිය යොදවනු ලැබූහ.ඒවායෙන් ලද අත්දැකීම් හිතකාරී
නොවේ.විශේෂයෙන්ම 1870 දී පමණ කොළඹ පොලිස්පති කාර්යාලයට මුස්ලිම් කැලිකරුවන් විසින්
පහර දීම නිසා වඩා විධිමත් ආරක්ෂක සේවයක් ඇති කිරීමට ඉංග්රීසි ආණ්ඩුවට වුවමනා විය.
1912 දී ප්රසිද්ධ සුරා පණත මගින් ඇතිවූ කැළඹීම රට පුරා ව්යාප්ත වත්ම ජන විරෝධතා
මර්දනය කිරීම ද අවශ්ය විය. එසේම 1815 වසරේ ගිවිසුමකින් රට ඉංග්රීසීන්ට භාර දීම
සිදු වීමෙන් වසර සියයක් ගත වීමද යෙදී තිබුණි. මේ නිසා රටේ ජාතික නිදහස වෙනුවෙන්
ජාතික නායකයන් නව මුහුණුවරකින් පැවති ආණ්ඩුවට
එරෙහිව වීදි බැස සිටියහ. මෙම කැළඹීම් මර්දනය කිරීමට 1913 දී ඉංග්රීසි ආණ්ඩුව
විසින් ඩවුබිගින් මහතා පත් කරන්නට යෙදුණහ.
මේ වන විට 1907 දී වලහගොඩ දේවාල
පෙරහැරට ගම්පොල මරක්කල පල්ලියක් ඉදිරියෙන් යෑමේදී
දැමූ තහංචිය නිසා නොසන්සුන් තාවයක් ඇතිව තිබුණි.එම සිද්දිය උසාවියට යොමු
කිරීමේ ප්රතිඵලයක් වශයෙන් මරක්කල පාර්ශවයට වාසිදායක තීන්දුවක් දීමෙන් බෞද්ධ ජනතාව
කැළඹුණහ. උඩරට ගිවිසුම උල්ලංඝණය කරන ලදැයි ප්රකාශ විය. එසේම වෙසක් උත්සවය සඳහා
දන්සැල් පැවැත්වීමට මහනුවර නාගරික කොමසාරිස් වරයා ගෙන් අවසර ගැනීමට ගත් උත්සාහය ව්යර්ථ කරනු ලැබිණ.
එයට හේතුව දන්සැල් නිසා මුස්ලිම් කඩවලට පාඩු සිදුවන බවට ඔවුන් පැමිණිලි කිරීමයි.
කෙසේ හේ වෙසක් උත්සව දිනය යෙදුණු මැයි පස් වනදා බෞද්ධ පෙරහරකට පහර දීම නිසා
කෝලාහලයක් ඇති වී රට පුරා එය පැතිර ගියේය. රජය යුද්ධ නීතිය පණවා කැරලි කරුවන් පමණක්
නොව එවකට නිදහස වෙනුවෙන් හඬ නැගූ සිංහල නාකයන්ද අත් අඩංගුවට ගත්හ. බොරු චෝදනා එල්ල
කරමින් ආතර් වී දියෙස් වැනි ජන හිතෛෂී නායකයන් ද මරණීය දණ්ඩනයට යටත් කළහ. එසේම
කොළම නගරාක්ෂක බලකායේ හෙන්රි පේද්රිස් තරුණයාට යුද්ධ අධිකරණය මගින් මරණීය දණ්ඩනය
නියම කර එම දඬුවම ක්රියාත්මක කළහ. මේ කෝලාහලය පිළිබඳව අගනා ග්රන්ථයක් රචනා කරන
මෝර්නින් ලීඩර් පත්රයේ කර්තෘ ආමන්ඩ්ද සූසා මහතා කරන විවරණයේදී පැහැදිලි වන්නේ මෙම
කෝලාහලයේදී පොලිසිය ක්රියාත්මක වූ අමනෝඥ භාවයයි.
රාජ්ය මන්ත්රණ සභිකයකු වූ හැරී ක්රීසි
මහතා ගේ වචනයක් එහි බහා තිබෙන්නේ මේසේය.මේ කලබල අව්සථාවේ දී පොලිස් හමුදාව මෙහෙයවනු ලැබූවේ කනිෂ්ඨ නිළධාරීන් තිදෙනෙකු
විසිනි. ජූනි 1 දින කොල්ල කරුවන් කොල්ල කමින් මිනිසුන් මරමින් කෝලාහල කරද්දී
පොලිස් භටයෝ බැටන් පොලු පමණක් ගෙන වීදි සංචාරය කළහ.මිනිසුන් වීදි වල කොල්ල කද්දී
ඔවුන් විසිරුවා නොහරින්නේ මක් නිසාදැයි පොලිස් භටයන්ගෙන් මා ඇසූ කල්හි ඔවුන් කීවේ
ඒ සඳහා උපදෙස් ලැබී නැති බවයි.
මෙම
කෝලාහලය සම්බන්ධව කුරුණෑගල උසාවියේ පවරා තිබූ අංක 3649 දරණ නඩුව විභාග කළ ජී. ඩබ්.
වුඩ්හවුස් මහතා මුස්ලිම් සිංහල දෙපක්ෂය සමගි කරලීමට බැරි වීම පිළිබඳව පොලීසිය හෙලා
දැක්කේය .සමගි කරවීම වෙනුවට පොලිසිය කර තිබෙන්නේ නඩු යාමට දෙපක්ෂයම දිරි
ගැන්වීමයයි ඔහු සඳහන් කළේය. 1915 දී බලවත් ජීවිත හානි වලට පසුබිම් වූ මුස්ලිම් කෝලාහලයට ලංකා පොලිසියේ ප්රතිපත්තියෙහි
පැහැදිලි දුර්වල කම හේතු වී ඇති බව ද හේ වැඩි දුරටත් ප්රකාශ කලේය.
මෙම සිදු වීමෙන් දැන්
වසර සියයක් ගතවී තිබේ. එයට පෙර 1983 වර්ෂයේ ඇතිවූ සිංහල දෙමළ ගැටුම ද මෙලෙසම පාලනය
කිරීමට පොලිසිය අසමත් විය. සමාජ ජාලා නොතිබුණු එවැනි කාලයක වේගයෙන් ඕපාදූප හුවමාරු
විය. රට ගිනි තැබීමට මෙන්ම මං කොල්ල කෑමට සැරසී සිටි පිරිසට පොලිසියේ ක්රියාකාරිත්වය
මහත් පිටිවහලක් විය.2013 දී අලුත්ගම දර්ගා නගරයේ ඇතිවූ ගැටුමටද මූලික හේතුව වූයේ
පොලිසිය නිසි පරිදි නීතිය සැමට පොදු ලෙස භාවිත නොකිරීමයි. මෙයින් පෙනී යන්නේ
පොලිස් නම් මූලික වචනය අර්ථ ගැන්වෙන පරිදි මෙම දෙපාර්තමේන්තුව කටයුතු කිරීමට සිහි
එළවා නොසිටි බවයි. වසර සියයකට වැඩි කාලයක ඇතිවූ ජාතිවාදී ගැටුම් පිළිබඳ ඉතිහාසය
හැදෑරීමට පොලිසිය උනන්දු වී නොමැත. එසේ වී නම් බුද්ධිමත්ව ආචාරශීලී කමින් යුතුව
කාර්යක්ෂම සේවයක් ලබා දීමට හැකිව තිබුණි. සැබවින්ම මෙම සේවය තුළ ඉතිරිව පවතින්නේ
රාජපාක්ෂික බව පමණකි. ඔවුහු පවතින රජය කුමක් වුවද එයට පක්ෂපාතීව තම මූලික වගකීම්
අමතක කරමින් කටයුතු කර තිබේ. දිගන සිද්දියේදී විපතට පත් කුමාරසිරි මහතාගේ
පවුලට සහ ගම් වැසියන්ට අවශ්ය වූයේ
රැකවරණයයි.ලෙන්ගතු කමින් දුක බෙදා ගැනීමට මූලික වීමයි. මළ ගෙයක් සිදු වූ විට සිංහල
බෞද්ධයන් මේ මග අනුගමනය කරති. මහජන සම්බන්ධතා අංශයකින් ශක්තිමත්ව සිටින පොලිසියට
එවැනි අවස්ථාවකදී විපතට පත්වූවන් සමග බෙදා ගැනීමට දුකක් නොතිබුණි. ඔවුහු
දේශපාලකයන්ගේ කීම පිට සහ ඉහළ නිළධාරීන් සමග තිබෙන ගැටුම් මත රාජකාරිය මගහැර
සිටියහ.මුස්ලිම් දේශපාලකයන් මැදිහත් වීම නිසා ඝතකයන්ට ලිහිල්ව නීති ක්රියාත්මක
කළහ.මුස්ලිම් සහ දෙමළ පුද්ගලයන් සහ සිංහලයන් අතර ඇතිවන ගැටුමකදී මේ පොලිස්
නිළධාරීන් වඩාත් පරිස්සම් වෙති. නීතිය ක්රියාත්මක කිරීමට ගොස් තමුන්ගේ පටි
ගැලවේදැයි බියකින් පසුවෙති.පසුගිය කාලය පුරාවටම උතුරේ මහ ඇමති වරයා ශිවාජිලිංගම්
මෙන්ම සම්බන්ධන්ද ජාතිවාදී ප්රකාශ කරමින්
සිංහල ජනතාව කුපිත කළහ. මියගිය කොටි සමරමින් රජයට සහ දකුණේ ජනතාවට ඔච්චම් කළහ.
මේවාට එරෙහිව පොලිසියට නීතිය ක්රියාත්මක කළ නොහැකි විය.
මෙම තත්ත්වය වඩාත් ඛේදනීය වන්නේ පොලිස්
නිළධාරීන් දඩ බල්ලන්ගේ තත්ත්වයට ඇද දමා ඇති විටය. දේශපාලකයන්ගේ අවශ්යතා මත
හැසිරවෙන ඔවුහු දයාව කරුණාව පැත්තකින් තබා මහජනයාට පීඩා කරති.ඒවා පිළිබඳ නිදර්ශන
රාශියක් ඉදිරිපත් කළ හැකිය. එහෙත් මේ අතර අවංක කරුණාබරිත මහජනයාගේ හඬට කන්දෙන බොහෝ
පිරිසක්ද සිටින බව අප අමතක නොකළ යුතුය. අවශ්ය වන්නේ එවැනි පිරිස් වැඩිකර ගැනීමය.
එයට සරිලන මානසික පන්නරයක් ලබාදීමය. පොලිස් නිළධාරියෙකු කලුතර අභ්යාස විදුහලේ හෝ
වෙනත් තැනක මූලික පුහුණුව ලබන විට රටේ ජාතික ඉතිහාසය ගැන අභිමානයකින් ඉගෙනිය
යුතුය.තම මුතුන් මිත්තන් කල සටන් සහ එම යුධ උපක්රම දැන සිටිය යුතුය.එසේම කලාව
සෞන්දර්ය රසාස්වාදය ගැනද සිත පුහුණු කළ යුතුය. කලකට ඉහත ගාල්ල මහින්ද විදුහලේ ළමා
අපචාර සිද්දියේදී අත්අඩංගුවට ගත් වීඩියෝ කැසට් පට අතර මැක්බත් චිත්රපටය ද විය. එම පරීක්ෂණය මෙහෙය වූ
පොලිස් ස්ථානාධිපතිවරයා පුවත්පතකට කියා තිබුණේ මැක්බත් නම් අසභ්ය වීඩියෝ පටයක්
හමු වූ බවයි.
වර්තමානය වන විට පොලිස් කොමිෂන් සභාවක්
බල ගන්වා තිබේ.දේශපාලකයන්ගෙන් ස්වාධීන වීමට මෙම සේවයට හොඳටම අවස්ථාව ඇත. එසේම සිය
මූලික වචන වල අර්ථය නිති සිහිකරමින් රාජපාක්ෂිකභාවයට එහා යන යහපත් මහජන ආරක්ෂක
සේවයක් බිහිකරලීම මගින් නවීන සංකීර්ණ සමාජය විනය ගරුක සංස්ථාවක් බවට පත් කර ගැනීමට
අවස්ථාවක් සැලසේ. එයට මේ කාලය බව සිහිපත් කළ මනාය
No comments:
Post a Comment