ජනපති අනුර කුමාර දිසානායක මහතා පසුගිය
දා නීතිපති දෙපාර්තමේන්තුවේ ඉහළ නිළධාරීන් කැඳවා විශේෂ සාකච්ඡාවක නිරත විය. අපරාධ
කරුවන්ට සහ දූෂිතයන්ට නඩු පැවරීම ප්රමාද වීම සාක්ෂි නොමැති බවට දන්වා නඩු අත්
හැරීම වැනි අතිශයින් විවාදාත්මක කරුණු අරභයා එහිදී තීරණාත්මක සාකච්ඡවක් පැවති බවට
කරුණු අනාවරණය වෙයි. ඒ අතර ක්ලීන් ශ්රී ලංකා වැඩ සටහන යටතේ ත්රි රෝද රථ වල අමතර
කෑලි ගැලවීම සහ බස් රථ වල අමතර කෑලි ගැලවීම සම්බන්ධයෙන් පොලිසිය ආරම්භ කරන ලද
මෙහෙයුම පිළිබඳව විවේචන එල්ල විය. එහිදී පොලිසිය විසින් අනුගමනය කරන ලද ඉක්මන් ක්රියාමාර්ග
ගැන පසු විපරමක් කිරීමට උපදෙස් සැපයීමට ද
මහජන ආරක්ෂක අමාත්යවරයා උත්සුක වූ ආකාරය
දැක ගන්නට ලැබුණි.
ලංකාවේ රාජ්ය ආයතන ව්යුහය සකස්ව
තිබෙන්නේ බ්රිතාන්ය පාලන සම්ප්රදාය අනුවයි. නව සිය හතළිත දශකයේ සිට ස්වදේශික
නිළධාරීන් මේ ව්යුහය පාලනය කිරීමට පටන් ගත් නමුදු මේ සම්ප්රදාය රටට ගැලපෙන
ආකාරයට වෙනස් කර ගැනීමට දරන ලද උත්සාහයන් එතරම් සාර්ථක නොවීය. විශේෂයෙන් මහ බැංකුව,
පොලිසිය ,නීතිපති දෙපාර්තමේන්තුව, නීති කෙටුම්පත් දෙපාර්තමේන්තුව, ස්වදේශික කටයුතු
අමාත්යංශය, මුදල් අමාත්යංශය වැනි රජයට බලපාන විශේෂ ස්ථාන වල සැකැස්ම වෙනස් කිරීම
එතරම් පහසු නොවේ. යම් යම් ප්රතිසංස්කරණ වරින් වර සිදුව තිබුණ ද රටට වැඩ දායී
ඉදිරි ගමනක් සඳහා මේ ආයතන ලබා දෙන දායකත්වය පිළිබඳ තක්සේරුවක් කිරීම උගහටය.පොහොසත්
රටක් හැදීමට පැමිණි ජන බලවේග ආණ්ඩුව
විපක්ෂයේ සිටිය දී ඉදිරිපත් කළ රැඩිකල්වාදී යෝජනා ප්රායෝගික තලයේ ක්රියාත්මක
කරලීම ආරම්භ කිරීම පවා ලෙහෙසි පහසු නොවන බව වැටහී ඇතිවාට නිසැකය. මෑත කාලයේ ඇති වූ
වී සහල් ප්රශ්ණය පිළීබඳ විනිවිද දැකීමට නුවණක්
අමාත්යවරයාට නොතිබූ බව දැන් පැහැදිලිය. විදෙස් වලින් සහල් ගෙන්වීමට සිදු
වූයේ ඒ නිසාය. සහල් ගෙන්වීම සඳහා ස.තො.ස. ආයතනය දැමූ ටෙන්ඩරය සිවු වතාවක් ම අවලංගු
වූයේ කාගේ අතපසු වීමකින් ද යන්න අනාවරණය වූයේ නැත. නිළධාරින් හිතා මතා එය කළා ද එසේ
නම් ඔවුන් අරභයා ගත යුතු විනය ක්රියා මාර්ග මොනවාද යන්න පිළිබඳ මාධ්ය වලට හෙළි
වූයේ නැත.දැන් මහ කන්නයේ වී වලට සහතික මිළක් නියම කිරීමට නොහැකිව අමාත්යවරයා තතනන
බව පැහැදිලිය. ගොවිජන සේවා නිළධාරීන්, මුදල් අමාතත්යංශ නිළධාරීන්, පසු අස්වනු
තාක්ෂණ අයතන නිළධාරීන් , ගොවි කටයුතු පර්යේෂණ ආයතන නිළධාරීන් සහ කෘෂිකර්ම අමාත්යංශ
නිළධාරීන් ගේ ගණන් හිලවු ප්රායෝගික ද
නැති ද යන්න තීරණයක් ගැනීමට තිබෙන හැකියාව දුර්වල බව පෙනේ.මේ වන විට අම්පාර දිස්ත්රික්කයෙන්
ගොයම් කැපීම ආරම්භ වී ඇති මොහොතක වුවද රජය පැත්තෙන් සහතික මිළ පිළීබඳ තීරණයක්
කඩිනමින් දීමට අසමත් වී ඇත.මේ නිසා මහා පාරිමාණ මෝල් හිමියන්ට අත්වන වාසිය ගැනද
කිසිම සැළකිල්ලක් දක්වා නොමැත.
බ්රිතාන්ය යටත විජිත සමයේ දී අටෝනි ජනරාල්
නම් තනතුර රජයේ ගෞරවය ලබන ඉහළ තනතුරක් විය. රාජ්ය අංශ වල නීතිමය කටයුතු වලට උපදෙස්
සපයනුයේ ඒ දෙපාර්තමේන්තුවේ නීතිඥයන් විසිනි. ආයතනයකට හෝ පුද්ගලයෙකුට විරුද්ධව නඩු
පැවරීමේ දී මේ උපදෙස් නැතිවම බැරිය. සොල්බරි ව්යවස්තාව අනුව රටේ සැම
පුරවැසියෙකුටම ඉහළ නිළධාරියෙකුට එරෙහිව දිසා අධිකරණයක දී නඩු පැවරිය හැකි විය. දේශපාලකයන්ට
එරෙහිව ද නඩු පැවරිය හැකි විය.එහෙත් 1972 ව්යවස්ථාවෙන් පුරවැසියාට තිබෙන එම
අයිතිය නීතිපතිට පැවරිණ. ඉන් සිදු වූයේ පක්ෂ දේශපාලන අභිප්රායන් අනුව නඩු පැවරීම් සිදු කිරීමට ඉඩ ප්රස්ථා
සැලසීමයි.නීති විරෝධීව පාර්ලමේන්තුවේ රැඳී සිටීම සම්බන්ධයෙන් අබේරත්න පිලපිටිය
මන්ත්රීවරයාට එරෙහිව නඩු පැවරීමක් සිදු නොවූයේ ඒ නිසාය.මේ වන විට මෙරට ජාතික උරුමයන් පිළිබඳ කටයුතු කිරීමේ දී
නීතිපති උපදෙස් පමා වීම ද ඒ නිසා නඩු කටයුතු දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ ඇදී යෑම ද නිසා
පුරාවස්තු විනාශයකට මග පෑදී තිබේ. කුරුන්දි පිළිම ගෙය සංරක්ෂණයට පුරාවිද්යා අධ්යක්ෂ
ජනරාල්ට බලතල තිබි යදී නීතිපති උපදෙස් ලැබී තිබුණේ ඒ කටයුතු පමා කරන ලෙසටය. මේ
නිසා කැණීමකට ලක් කල ඒ ස්ථානය මේ වන විට අව්වෙන් වැස්සෙන් හානියට පැමිණ තිබේ.මේ
සම්බන්ධව පොලිසිය අනුගමනය කරන ක්රියාමාර්ගයන් ද මේ ප්රමාදයන්ට සෘජුවම බලපා තිබෙන
බව පෙනේ.
නීතිය හා සාමය ආරක්ෂා කරන පොලිසිය ද තවම
ඩවුබිගින් සම්ප්රදායෙන් වෙනස් වී නොමැත. ඔවුන්ට අවශ්ය නම් ගොරක දඩමස් කිරීමට
නීතිය උපයෝගී කරගත හැකිය. දණ්ඩ නීති සංග්රහය අපරාධ නඩු විධාන සංග්රහය සිවිල් හා
දේශපාලන අයිතිවාසිකම් පනත ආදී විවිධාකාර නීති රටේ තිබෙන බැවින් අත්අඩංගුව ගැනීමේ
දී ඒ ඕනෑම නීතියක් භාවිත කිරීමට පොලිසියට හැකිය.යම් කිසි කෙනෙකුට ඇප නොදීමට අවශ්ය
නම් සිවිල් හා දේශපාලන අයිතිවසිකම් පනත යොදා ගන්නා අතර රටේ ජාතිවාදී ප්රශ්ණ වලදී
එය තදින්ම බලපාන බව පෙනේ. නමුත් දෙමළ හෝ මුස්ලිම් ජන කොටස් සඳහා මේ නීතිය වෙනුවට
දන්ඩ නීති සංග්රය යොදා ගැනීම දක්නට හැකිය.මේ අසමානතා නිසා පොලිසිය මහජනයා ඉදිරියේ
ගර්හාවට පත් වී ඇත.මත්ද්රව්ය සහ අපරාධ මර්දනය කිරීමට යුහුසුළු වීම වෙනුවට ඒවා
වර්ධනයට අවශ්ය පසුබිම සකස් වන්නේ ද
පොලිස් නිළධාරීන් ගේ පක්ෂපාතිත්වය සහ විවිධ දූෂණ නිසා බව පැහැදිලිය.
රටේ
ආර්ථිකය පිළිබඳ මූලික තීරණ ගැනෙනුයේ මුදල් අමාත්යංශය පැත්තෙනි.එහි ඇටුවම් බැහැගෙන
සිටින නිලධාරීන් පැලන්තියක් ඇත. ගතානුගතික සම්ප්රදායන් යටත් විජිත කාලයේ ක්රියාත්මක
වූ යල් පැණ ගිය ආකල්ප වලින් ඒ පිරිස තවමත් වෙලී සිටී. රටේ සැබෑ නිෂ්පාදන ආර්ථිකය
පීළිබඳ තක්සේරුවක් කිරීම ඔවුන් අතින් සිදු නොවේ. 1977 න් පසු වෙලෙඳ පළ ආර්ථිකය ක්රියාත්මක
වීමේ දී මූල්ය සංසරණයට මූලිකත්වය ලැබෙන අතර සැම දෙයක්ම ඔවුන් ගණන් බලනුයේ
නිෂ්පාදනය පැත්තෙන් නොවේ. වෙළෙඳ පළ පැත්තෙනි..වී වගා කර වී අස්වනු වලට සාධාරණ
මිලක් ලබා ගැනීමට ප්රධාන බාධකයක් වේ නම් ඒ මුදල් අමාත්යංශය මගින් සම්පාදනය කරන
වැරදි දත්තයන්ය.මේවා හරි හැටි අවබෝධ කර නොගැනීම
නිසා රටේ දිශානතිය වෙනස් කිරීමට අවශ්ය පියවර ගැනීම පමා වනු ඇත. වත්මන්
රජයට සම්බන්ධව මෑතකදී එකතු වුණු ජාතික ජන බලවේග හිතවතුන් අතර ආචාර්ය මහාචාර්ය
වරුන් සිටියද ඒ කිසිවෙකුට රටේ ප්රශ්ණ ගැනි විනිවිද දැකීමේ හැකියාවක් නොමැති වීම අභාග්යකි.
ඒ නිසා ක්ලීන් ශ්රී ලංකා වැඩ සටහනේ පළමු පියවර විය යුත්තේ මේ බමුණු කුලය සම්පූර්ණයෙන්ම
බිඳ වට්ටවා පූර්ණ ප්රතිසංවිධානයකට යෑමයි. එසේ නොමැති වුවහොත් මේ රජයට ද
නුදුරුකාලයේ දී අත්වන ඉරණම අති භයානක වනු ඇත.
මතුගම සෙනෙවිරුවන්
No comments:
Post a Comment