පිවිසිය

ආයුබෝවන්!
තෙරුවන් සරණයි,

වරින් වර පුවත් පත් වල සහ වාර ප්‍රකාශනයන් හි පළ වූ මාගේ ලිපි සමුච්චය මෙම බ්ලොග් අඩවියෙහි ඇතුලත්ය. ඉතිහාසය පුරාවිද්‍යාව සිංහල ගොවිතැන වාස්තු විද්‍යාව වැනි විෂයන් අරභයා සංග්‍රහ කරන ලද මෙම ලිපි එක් තැනක ගොනු කොට තැබීමෙන් පාඨකයා හට පහසුවක් සැලසීම මෙහි අරමුණය. එයට අමතරව විවිධ කේෂ්ත්‍රයන් හි කරුණු ඇතුලත් නව ලිපි ද මෙයට එක් කරමි.
වසර දෙදහස් පන්සීයයකට වඩා එහා දිව යන ඉතිහාසයක් ඇති ජාතියක් වශයෙන් අපගේ පාරම්පරික උරුමයන් හි සුරැකියාව මුල් කොට මෙම සියලු ලිපි සම්පාදනය වේ. මෙහි අඩංගු කරුණු සහ පාරම්පරික දැනුම උපුටා ගැනීමට අවසර ඇත. එහෙත් එය ජාතියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පරිහරණය කරන්නේ නම් මාගේ ව්‍යායාමය සඵල වූවා වෙයි.
ඉතිහාසයේ ජාතිය හමුවේ පැවති අභියෝග රැසකි. ඒවා සියල්ලටම අප සාර්ථකව මුහුණ දුන්නෙමු. අද දින ද එය එසේ විය යුතුය. සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියෙහි හරය මැනවින් වටහා ගෙන නැවතත් ඒ අභිමානවත් මහා සම්ප්‍රදාය තහවුරු කරලීමට සැවොම ‍එක්වෙමු.

Tuesday, June 1, 2021

එන්නත් විෂ වුවහොත් විෂ ඉවත් කිරීමට ක්‍රමවේදයක් තිබේද

 





        වත්මන් වසංගත තත්වය නිර්මාණය කළ කොරෝනා වෛරසය ට එරෙහිව මිනිස් සිරුර තුළ ප්‍රතිදේහ නිර්මාණය කරලීම උදෙසා මේ වන විට ලෝකයේ ප්‍රමුඛ ඖෂධ සමාගම් එන්නත් වර්ග හතක් පමණ නිෂ්පාදනය කර තිබේ.මෙම එන්නත් සියල්ල එක සමාන යයි අප සිතුවද ඒවායේ හඳුන්වා දීම් අනුව සමාන නැත. ලංකාව තුළ පළමු වරට අත්හදා බැලූ ඔක්ස්ෆඩ් එන්නතත් ෆයිසර් එන්නතත් සමාන නැත.ෆයිසර් හෝ ස්පුට්නික් එන්නත් එකිනෙකට සමාන නැත. නමුත් සියල්ලම සමාන වන එක් තැනක් තිබේ.  එනම් මේවා නිපදවා තිබෙන්නේ (M RNA )මැසෙන්ජර් රයිබො නියුක්ලික් අම්ල තාක්ෂණය මගිනි.ජානමය ප්‍රෝටීන් කොටස් මිනිස් සිරුරේ සෛල තුළට හුවමාරු කිරීම(Transduction is the process by which foreign DNA is introduced into a cell by a virus or viral vector. ) මෙහි ක්‍රමවේදයයි.මේ හුවමාරුවන් ජනිත නව තත්වය මත අදාල වෛරසය නොහොත් කොරෝනාව හඳුනාගන පාලනය කළ හැකි ප්‍රතිදේහයක් නිපදවේ. සයිනොපාම් එන්නත ඒ සියල්ලට වෙනස්ය.එය සාම්ප්‍රදායික එන්නත් වලට සමානය.නමුත් මේ එන්නත තුළින් සමස්ත ප්‍රතිශක්තිකරණ පද්ධතිය ශක්තිමත් නොකරයි.ඒ වෙනුවට එන්නත විසින් ඇති කරනු ලැබූ ප්‍රතිදේහය ප්‍රමුඛ වී අනෙකුත් රෝග සඳහා ඇතිකරන ක්ෂමතාවය උදාසීන    කරනු ලබයි.

    කොරොනාව යනු ගෝලීය දේශපාලන න්‍යාය පත්‍රයට අනුව නිර්මාණය කරන ලද ජෛව අවියක් යයි කියති..ඇමරිකාවේ සෞඛ්‍ය අංශයේ ඉහළම තනතුරක් හොබවන දොස්තරවරයෙකු වන  ඇන්තනී පවුචි ඇතුළු බලධාරීන් ගේ මෙහෙයවීම මත  චීනයේ වූහාන් හි පිහිටි වෛරස් පිළිබඳ විද්‍යායතනයකදී  කරන ලද මේ අත් හදා බැලීම මත මෙම වෛරසය ජෛව අවියක් ලෙසට සමාජයට නිකුත් වී තිබේ. ඇමරිකානු රජය මෙම පර්යේෂණයට අවශ්‍ය මුදල් වූහාන් වෙත නිකුත් කරනු ලබනුයේ මාර්ස් සහ සාර්ස් යන වෛරස පිළිබඳ යම් විමර්ශනයක් කිරීමට යැයි ප්‍රකාශ වී ඇත. ඇමරිකානු සෙනෙට් මණ්ඩලයේ සෙනෙට්  සභික පෝල් මහතා  ඇන්තනී පවුචි ගෙන් ප්‍රශ්ණ අසන විට ඔහුට ඒ බැව්  පිළිගන්නට සිදු වූ ආකාරය අපට වීඩියෝවක් මගින් දැකගන්නට හැකිය.ඇමරිකාව තුළ ජාන තාක්ෂණ පර්යේෂණ තහනම්ය. විශේෂයෙන් මානව පිටපත් සඳහා වන පරියේෂණ තහනම්ය. ඇමරිකාව ඒ සඳහා භාවිතා කරන්නේ චීනයයි.කොරොනා වෛරසයද එයට අදාල එන්නතද නිපදවීම සිදු වන්නේ මේ පසුබිම මත යැයි නිදහස් මත දරණ ලෝක ප්‍රකට විද්‍යාඥයන් පවසති.මෙම වෛරසය සමාජයට මුදා හැරීමෙන් පසු ලෝක ජනගහනයෙන් මිලියන අසූපහක් මරණයට පත් විය යුතු බවට ඔවුහු ගණන් බලා තිබුණි..එම ඇස්තමේන්තුව අනුව මරණ සිදු නොවුණද කොරෝනාව වේගයෙන් බොහෝ රටවල පැතිරුණි.ලංකාවේ නගරබද ජනගහනය ආක්‍රමණය කළ මෙම වෛරසය බොහෝ දෙනෙකුගේ සිරුර තුළ අන්තර්ගතව තිබෙන බව සොයාගෙන ඇත. එහෙත් ඉන් මරණීය තත්වයට පත් කර තිබෙන්නේ සියයට 0.005 ක ප්‍රමාණයකි.1914 -1920 දක්වා කාලයේ ද ලංකාවේ ප්‍රචලිත වූ ස්පාඤ්ඤ උණ නම් ප්‍රතිශ්‍යා උණ වසංගතය  විසින් ද මෙලෙසම මරණ වාර්තා කර තිබුණි. එහෙත් ඒ මරණ වැඩි කොටස නාගරික ජනගහනය තුළ සහ ලංකාවට ආනයනය කළ දෙමළ වතු කම්කරුවන් ආශ්‍රිතව සිදු වී තිබුණි.

    මිනිස් සිරුර නොයෙකුත් සෛල වලින් සෑදී තිබෙන්නකි.ඒ අතර සිරුර ඇසුරු කොට ක්‍රියාකරන බැක්ටීරියා වර්ග ද දහස් ගණනක් පවතී.ඒවා අනොන්‍ය සහ ජීවනයෙන් ශරීරය තුළ ජීවත් වේ.ආහාර ජීර්ණ ක්‍රයාවලියේ දී සහ ජීවන රටාවේ විවිධ අවස්ථාවන්හිදී මේ බැක්ටීරියා වර්ග ඉස්මතු වේ.නවීන විද්‍යාවේ දී සිම්බයෝසිස් යනුවෙන් දක්වන්නේ මෙයයි.සිරුරේ ජීව තුලනය සිදු කරන මේ ජීවීන් අනවශ්‍ය අන්දමින් විනාශයට පත් වුවහොත් ඇතිවන තත්වය ඔවුන් හඳුන්වන්නේ ඩිස්බයෝසිස් යනුවෙනි.

           ලෝකයේ පැරණි සමාජය තුළ තිබුණු අල්ප වූ පහසුකම් මැද ශරීර තුලනය හොඳින් සිදු වුණි.නමුත් කාර්මික විප්ලව‌යත් සමග ඇති වූ සමුද්‍ර ගවේශන තුළ යාත්‍රිකයන් නොහඳුනන රෝග වලින් පෙළෙන්නට පටන් ගත්හ. බැරි බැරි රෝගය ඉන් එකකි.නමුත් පෙරදිග ලෝකයේ පැවති සාම්ප්‍රදායික ජීවන රටාව තුළ මෙවැනි අසමතුලිතතාවයක් නිර්මාණය වීමට තිබෙන අවස්ථාවන් අවම විය.ස්වයං පෝෂිත අර්ථ ක්‍රමය දේශීය වෙද හෙදකම් සියල්ල තුළ මනුෂ්‍යයා සොබාදහමේ කොටසක් බවට පත්ව තිබුණි. විසබීජ දුහුවිලි ආදී දේ මගින් මනුෂ්‍යාට බලපෑමක් ඇති නොකරන ලද්දේ මේ නිසාය.උදාහරණයකට ගතහොත් ගෙදර මුලු තැන්ගෙය කලු දුමෙන් වැසුණූ දැලි බැඳුණු අපවිත්‍ර තැනක් ලෙසට නූතනයන් සැලකූහ. එහෙත් එවැනි තැනක සිදු වුණු ආහාර කල් තබා ගැනීමේ ක්‍රියාවලිය විස්මිත විය. වර්ෂයකට වතාවක් ලිප සුද්ද කොට ගොම මැටි ගෑ පොළව අවට පරිසරය තුළ පෙර දැක්වූ සිමිබයෝසිස් සංකල්පය තිබුණි.ගමේ ඇත්තන් ගේ පැටි පස් පරාණය නම් කුකුළා ගවයා බල්ලා බළලා සහ නිවසේ දරුවන් ද සිටියහ. ඔවුහු වැඩුණේ එකටය.ගොම අතපත නොගෑ බලු ගූ හෝ බලල්ගූ හෝ කුකුල් ගූ නොතැවරුණු දරුවෙක් සොයා ගැන්ම උගහට විය. හේනේ කුඹුරේ කමතේ මැඩුවන් උඩ දඟලන දරුවකු අද කාලයේ නම් අසනීප වන්නට ඉඩ තිබේ.ගැමි දරුවන්ට ඉසෙන් බහින් ලෙඩක් නොතිබුණි. දණක් හෝ ඉනක් මඩේ එරී වැඩකරන ගොවියෙකු ගේ දෙපා ඔස්සේ දිය කූඩැල්ලන් නැගී ලේ උරා බොති. කෙළ බිඳක් ගා කූඩලු මුව බුරුල් කර ගැනීම කරති.ඇතැම් විට පත්තෑයන් කකුළ් දිගේ ගමන් කරති. ගොවීන් කලබල වන්නේ නැත. මඩ කොටන විට කුණ කටුවෙක් පොලොන් තෙලිස්සෙක් දියනයෙක් මතුවන අවස්ථා නැත්තේ නොවේ.උන් ගොවියාට දෂ්ඨ කරන්නේ නැත. ගොයම් කපන විට යම් විදයකින් සර්ප දෂ්ටයක් සිදු වුවහොත් එසැණ විස උරා දමා පරිසරයේ තිබෙන කොළ කීපයක් තලා පොඩි කර දෂ්ට මුඛයේ තබති.අමාශය තුළ අසූ කුලයක පණුවන් සිටිතැයි ගැමියන් විශ්වාස කළහ.කොළ කැඳ කෝප්පයක් බී නැවත ජලය පාලන කරන්නේ කැඳ ප්‍රිය නොකරන පණුවන්ට යැයි පැරණි මාතාවන් කරන ප්‍රකාශය හුදෙක් ගැමි කතාවක් නොවේ.

           බටහිර ලෝකයේ කාර්මික පිබිදීමත් සමග ඇති වූ පරිවර්තනය තුළ මනුෂ්‍යා සොබාදහමෙන් ඉවත් විය. ඇලොපති වෛද්‍යක්‍රමය බිහි වීමත් සමග ක්ෂණික ප්‍රතිකාර විධි වර්ධනය විය. මිනිස් සිරුරට ඇතුලත් වන මේ ඖෂධ වර්ග වලින් සිමිබයෝසිස් තත්වය නොහොත් අනොන්‍ය සමතුලිතතාවය  වෙනස් කර තිබේ. රෝගයට පහර දෙන ඖෂධය බැක්ටීරියාවටද පහර දේ. මේ නිසා ඇති වුණු තත්වය බියකරුය.. මෙම තත්වය ඇතැම් බටහිර විද්‍යාඥයන් අවබෝධ කර ගෙන ඇත.ඔවුහු සමස්ත සංකල්පයම අවබෝධ කරගෙන නැති නමුත් මෙම ඩිස්බයෝසිස් තත්වයට මුහුණ දීමට හැකි නව ඖෂධ නිර්මාණය කරමින් සිටිති.සිරුර තුලනය කරන කොටිසෝල් හෝමෝනය නිපදවීම ඉන් එක අදියරකි.මෙවැනි තත්වයක් ඇති නමුදු ඖෂධ වෙළෙඳාම තුළ ලාභය උපරිම කර ගැනීමේ චේතනාව දැඩි ලෙස ඉදිරියට පැමිණ තිබේ.මේ නිසා ලෝකයේ ලෙඩ වෙළෙඳපල වර්ධනය කරලීමත් ඖෂධ විකුණා ලාභ තර ගැනීමත් දිගින් දිගටම සිදු වෙමින් පවතී.

 ලෝක ප්‍රකට බිල් ගේට්ස් වර්තමාන එන්නත පිටිපස සිටින බව දැන් හෙළිවී තිබේ. කුමන නමකින් ලෝකයේ කුමන ස්ථානයක නිපදවුවද කොවිඩ් එන්නත යනු ජෛව පාලකයකි. ලෝකයේ ජන ගහනය පාලනය කිරීමට සහ ලාභය උපරිම කරලීමට තැනූවකි. ගාල්ල කරාපිටියේ රෝහලේ සේවය කළ එක්තරා රසායනාගාර ශිල්පියෙකුට යම් ලිංගික බෙලහීනතාවයක් තිබුණි.ඔහු බටහිර ප්‍රතිකාර කොට බැරිවුණු තැන ගත් සිංහල වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර වලින් සුවපත් විය. මෑතකදී ඔහුට සෞඛ්‍ය සේවකයෙකු ලෙසට එන්නත ලබා ගැනීමට සිදු විය. සිදු වූයේ කුමක්ද යලිත් ඔහු පෙරකී රෝග තත්වයට ගොදුරු වීමයි. මෙයින් අපට පැහැදිලි වන්නේ 18 ත් 55 ත් අතර ජනගහනයට වැඩි බරක් යොදා මේ එන්නත විදීමේ අරමුණයි.ඔක්ස්ෆඩ් එන්නත ලබා ගැනීම නිසා ලාකාවේ මරණ රාශියක් සිදු වූබවට වාර්තා විය. ලෝකයේ  ලක්ෂයකට 700 කට වඩා මේ එන්නතින් මරණයට පත් වී තිබේ. ඒ සියල්ල සිදු වී තිබෙන්නේ ලේකැටි ගැසීමෙනි.සයිනොපාම් හෝ ෆයිසර් හෝ අනෙක් එන්නත් වලින් සිදුවන ප්‍රදාහ තත්වයන් තවම හඳුනාගෙන නැත.

    කෙසේ වෙතත් ලංකාවේ මාධ්‍ය සහ රජය එක්ව කරන බිය ගැන්වීම් නිසා ජනතාව එන්නත ගැනීමට දැන් පොරකමින් සිටිති. මෑත බිහිවූ කොවිඩ් තුන්වන රැල්ල ආණ්ඩුව විසින් නිරිමාණය කරන ලද්දකි. යුක්‍රේන හෝ ඉන්දීය සංචාරයකයන් ලංකාවට ගෙන්වා සමාජය වෙත වෛරසය මුදා හැරීම මේ ක්‍රියාවලියයි. අනතුරුව දෙවන රැල්ලට වඩා වේගයෙන් රෝගය පැතිරීමත් නිව්මෝනියා තත්වය වර්ධනය වීමත් නිසා ජනතාව බියට පත් විය දැන් පොලිම් ගැසී එන්නත් විද ගන්නේ මේ මරබිය නිසයි. කෙසේ වෙතත් මේ එන්නත් නිසා යම් රෝග තත්වයක් ඇති වුවහොත් එසේත් නැතිනම් වඳ භාවය ඇති වුවහොත් එයට ලක් රජය වග කියන්නේ නැත. ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය වග කියන්නේ ද නැත. වග නොකියන බවට ගිවිසුම් ද අත්සන් කරගෙන තිබේ. එන්නත් විද ගන්නාද ලියවිල්ලකට අත්සන් කරයි. එසේ නම් සිංහල අපට බේරුමක් නැත්තේද. ඇතැම් විට තිබිය හැකිය. ඒ සිංහල ආහාර විහරණ පිළිපැදීමෙනි.හීනටි හාල් කැඳ කොළ කැඳ බෙහෙත් කැඳ පරිහරණය කිරීමෙනි.යම් විදියකින් වඳ බව ඇති කිරීමට මේ එන්නත උපයෝගී වුවහොත් එම ගැටළුව නිරාකරණය කර ගැනීමට රසායන හා වාජීකරණ ක්‍රම සිංහල වෙදකමේ ඇත.එසේ නම් අර්බුදයක් ලෙසට සමාජය තුළ මෙය මතුවන දිනක අවශ්‍ය බේත් සූදානම් කර ගැනීමටද සිංහල වෛද්‍යවරුන්ට සිදු වනු ඇත. එවිට සෞඛ්‍ය අධ්‍යක්ෂ ජනරාල් ගේ හෝ හමුදාපකි ගේ හෝ සෞඛ්‍ය ඇමති ගේ ආඥාව ජනතාව විසින් තුට්ටුවකට මායිම් නොකරුනු ඇත.

මතුගම සෙනෙවිරුවන්

      

No comments:

Post a Comment