පිවිසිය

ආයුබෝවන්!
තෙරුවන් සරණයි,

වරින් වර පුවත් පත් වල සහ වාර ප්‍රකාශනයන් හි පළ වූ මාගේ ලිපි සමුච්චය මෙම බ්ලොග් අඩවියෙහි ඇතුලත්ය. ඉතිහාසය පුරාවිද්‍යාව සිංහල ගොවිතැන වාස්තු විද්‍යාව වැනි විෂයන් අරභයා සංග්‍රහ කරන ලද මෙම ලිපි එක් තැනක ගොනු කොට තැබීමෙන් පාඨකයා හට පහසුවක් සැලසීම මෙහි අරමුණය. එයට අමතරව විවිධ කේෂ්ත්‍රයන් හි කරුණු ඇතුලත් නව ලිපි ද මෙයට එක් කරමි.
වසර දෙදහස් පන්සීයයකට වඩා එහා දිව යන ඉතිහාසයක් ඇති ජාතියක් වශයෙන් අපගේ පාරම්පරික උරුමයන් හි සුරැකියාව මුල් කොට මෙම සියලු ලිපි සම්පාදනය වේ. මෙහි අඩංගු කරුණු සහ පාරම්පරික දැනුම උපුටා ගැනීමට අවසර ඇත. එහෙත් එය ජාතියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පරිහරණය කරන්නේ නම් මාගේ ව්‍යායාමය සඵල වූවා වෙයි.
ඉතිහාසයේ ජාතිය හමුවේ පැවති අභියෝග රැසකි. ඒවා සියල්ලටම අප සාර්ථකව මුහුණ දුන්නෙමු. අද දින ද එය එසේ විය යුතුය. සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියෙහි හරය මැනවින් වටහා ගෙන නැවතත් ඒ අභිමානවත් මහා සම්ප්‍රදාය තහවුරු කරලීමට සැවොම ‍එක්වෙමු.

Thursday, January 24, 2013

සිංහල වෙදකමට එරෙහි නූතන බලවේග

                              

     වෛද්‍ය ශාස්ත්‍රය බිහිවී තිබෙන්නේ මනුෂ්‍යයා සියලු සතුන් පමණක් නොව ශාඛ සංතතියේද නිරෝගී පැවැත්ම උදෙසාය. වෙදකමෙහි නියුතු පුද්ගලයා නොහොත් වෛද්‍යවරයා මිතුරන්ට ඥාතීන්ට පමණක් නොව සතුරන්ටද එක සේම  මෛත්‍රිය කරමින් සුවය අරමුණූ කර පිළියම් කරලීම පිණිසම කටයුතු කළ යුතු වන්නේය. සොබා දහම විසින්  ආහාර සඳහා බොහෝ දේ අපට  සපයා ඇතිවාක් මෙන්ම නිරෝගී පැවැත්ම සඳහාද බොහෝ ඖෂධයන්ද සපයා දී තිබේ. ලංකාව ඉන්දියාව පමණක් නොව චීනය කොරියාව බුරුමය වැනි පෙරදිග රටවල්ද මේ ඖෂධ පදනම් කොට ගෙන චිකිත්සා විධි මෙන්ම සෞඛ්‍ය සංරක්ෂණ ක්‍රම වේදයන්ද සකස් කර ගෙන තිබුණි. දිනපතා මනා ලෙස හිරු එළිය ලැබෙන විවිධ තුරු ලතාවන්ගෙන් පිරී පවතින සොබා දහමේ රහස් මේ වෛද්‍ය ශාස්ත්‍රයට ඇතුලත්ව තිබෙන බව අවුරුදු දහස් ගණනාවක් පලපුරුද්දෙන් මේ වෛද්‍ය වරයින් ගේ අවබෝධයට එක් වී ඇත.
           යුරොපීයන්ගේ වානිජ අක්‍රමණයන්ට නතු වීම නිසා පෙරදිග රටවල් සියල්ලෙහිම ස්වාධීනත්වය නැති වුණි. ගෙවිතැන ආහාර සංස්කෘතිය මෙන්ම වෙදකමද තමන්ට අවශ්‍ය පරිදි පවත්වාගෙන යාමට නොහැකි වන සේ බටහිර ආධිපත්‍ය විසින් සීමා පැනවුණි. ඇතැම් විට චිකිත්සා ක්‍රමයන් තහනම් කරන ලදහ. වෙසෙසින්ම අභිචාරයන් පදනම් කරන ලද චිකිත්සා ක්‍රමයන් ට වැට බඳිනු ලැබූහ. නමුත් ලන්දේසීන් වැන්නවුන් ඇතැම් විට දේශිය චිකිත්සා ක්‍රමයන් ද අනුගමනය කළ බවට සාක්ෂි හමුවේ. එයට හේතුව එකල බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමය එතරම් දියුණවට පත්ව නොතිබීමයි. කෙසේ වෙතත් ඉංග්‍රීසින් ගේ සමය වන විට ඔවුන් ගේ ක්‍රමානුකූල වානිජ ආධිපත්‍ය හේතු කොට ගෙන දේශිය සම්ප්‍රදායන්  පවත්වා ගෙන යා නොහැකි විය. ඉංග්‍රීසින් කංසා තහනම් කරන්නේඔවුන්ගේ වානිජ අරමුණු උදෙසාය. වට්ටෝරු හතලිස් අටකට මෙන්ම විවිධ සෞඛ්‍ය සංරක්ෂණයන්ටද  භාවිතා කරන කංසා වැනි ප්‍රබල ඖෂධයක් පවත්නා තාක් බටහිර වෛද්‍ය ක්‍රමයන්ට හිස එසවීමට නොහැකි වන ඔවුහු තේරම් ගන්නට ඇත්තේ දහ අට වන සියවසේදීය. වසංගත රෝග වලදී ගමේ වෛද්‍යවරුන්ට බෙහෙත් කරලීමද තහනම්කර තිබුණි. එසේ කළ අයට විරුද්ධව නඩු පැවරූහ.
       මේ දේශපාලනය ගැන මහාචාර්ය ගුණපාල ධර්මසිරි මහතා සිය වෛද්‍ය ශාස්ත්‍රයේ ස්වභාවය නම් ග්‍රන්ථයේ සඳහන් කරන්නේ මෙසේය. 'තුන්වෙනි ලෝකය තුල බටහිර වෙදකම යන්න ප්‍රබලවූ දේශපාලන බලවේගයකි. බටහිර අධිරාජ්‍ය වාදය මගින් එකල ක්‍රිස්තියානි ආගම භාවිතා කළ ආකාරයට දැන් බටහිර වෙදකම ක්‍රියාත්මක වන්නේය. එය ඉදිරිපත් වන්නේ මධ්‍යස්ථවූ වාස්තවිකවූ විද්‍යාවක් වශයෙන් වන නිසා එම බල වේගය ක්‍රියාත්මක වන්නේ ඉතා සූක්ෂම ආකාරයෙනි. එහි ඉතාම භයංකර අංශය වන්නේ එය තුල දක්නට ලැබෙන ෆැසිස්ට් වාදී ස්වරූපයයි. මනුෂ්‍ය ස්වභාවය හා ඒ සමගම මනුෂ්‍ය සමාජයද ෆැසිස්ට්වාදී ස්වරූපයෙන් නැවත නිර්වචනය කිරීම ට එය මගින් උත්සාහ කරන්නේය. ’
            විසිවන සියවසේදී ලංකාවට නිදහස යයි යම් දෙයක් ප්‍රදානය කෙරුණද එය බටහිරයන්ට අවශ්‍ය පරිදි දේශීයව ගොඩනැගිය යුතු විදේශ කොන්සල් පාලනයක්ය යන්න ස්වදේශීකයින් වන සිංහලයින්ට අවබෝධ නොවිය. එම නිසා බටහිරට අවශ්‍ය සංවර්ධනය නම් එඬේරා ඔස්සේ යාමට  දේශීය පාලකයින් පුහුණු කරන ලදහ. සෞඛ්‍ය පැවැත්ම උදෙසා ද සංවර්ධන පූර්වාදර්ශයන් බෙහොමයක්ම යොදා ගන්නා ලදහ. මහාචාර්ය ධර්මසිරි මහතා එය සඳහන් කරන්නේ මෙසේය.‘රෝග සුව කිරීම විද්‍යාවක් වශයෙන් දියුණු කිරිම  සංවර්ධනය පිළිබඳ චින්තනයේ වැදගත් ඵලයක් බවට පත්ව ඇත්තේය.නූතන වෙදකමේ යහපත් ප්‍රතිඵල සමාජයේ සම්ප්‍රදායික වූ නොදියුණු කොටස් කරා ගෙන යන තුරු නූතන ඥණය ඇසුරු කොටගෙන වසංගත රෝග රට වැසියන්ගේ ජීවිත වලින් ඉවත්කරනා තුරු ජන සම්මත ඥාණය හා ගෘහස්ථ ප්‍රතිකාර සහ නූතන නොවන්නාවූ රෝග සුව කරන්නන් යන ආධිපත්‍ය යෙන් ඉවතට ගෙන සමස්ත ජනගහනයම නූතන වෙදකමේ ආධිපත්‍යට යටතට ගෙන එන තුරු සංවර්ධනය යනු නියම සංවර්ධනය වන්නේනැත.’ එම අර්ථකථනයෙන් ගත් කළ ලංකාව තුල පසුගිය කාලයේ දී ක්‍රියාත්මකව ඇත්තේ මේ එඬේර සංකල්පය බව පැහැදිලිය.
     විකල්ප වෛද්‍ය ක්‍රමයක් ලෙසට ලංකාවේ ආයුර්වේදය ක්‍රියාත්මක වුවද එයට අරමුදල් වශයෙන් ලක් රජයෙන් වියදම් කරන්නේ බටහිර වෙදකමට සාපේක්ෂව සියයට දහයක් පමණකි. එසේම ආයුර්වේදයේ සඳහන් සෞඛ්‍ය විධි බොහෝ විට ගර්හාවට ලක් කෙරේ. රත කල්කය ලබා දීම නොකළ යුතු බව ප්‍රසිද්ධියේම මාධ්‍ය ඔස්සේ සඳහන් කරති.  රෝහල් වල ගැබිණි වාට්ටු වශයෙන් සැලකෙන හිර ගෙවල් වල  දරු ප්‍රසූතිය අනිවාර්යෙන්ම කළ යුතුය. එහිදී මවකට ලැබෙන මානසික පීඩා අනන්තය අප්‍රමාණය. මවක් අනිවාර්යයෙන්ම දරුවාට එන්නත් ලබා දිය යුතුය. එසේ නැතහොත් පවුල් සෞඛ්‍ය සේවිකාව මගින් තර්ජන ඇති කරයි. මාධ්‍ය තුලින් සිංහල වෙදකම ගර්හාවට හා උපහාසයට ලක් කරන්නාවූ අවස්ථා නිමක් නැත.  මී උණ රෝගයෙන් මිදීම සඳහා මෑතකදී පළ කළ වෙළෙඳ දැන්වීමකදී වෙනිවැල් ගැට යෙදීමේ ක්‍රමවේදය ගර්හාවට ලක් කර තිබුණි. පසුගියදා එක් ඉරිදා පුවත් පතක එක් බටහිර වෛද්‍යවරයෙකු විසින් පළ කල ලිපියද  මේ වැඩ පිළිවෙලේම එක් අංගයෙකි. දේශීය කැඩුම් බිඳිම ප්‍රතිකාර සඳහා භාවිතා වන තෙල් පත්තු මැල්ලුම් වැනි ආලේපන කිසිවක් යොදා ගැනීමෙන් ඵලක් නොවන බවට ඔහු සඳහන් කර තිබුණී. 
        මේවා අහම්බයන් නොවේ. නිදහස් අධ්‍යාපනයේ පිහිටෙන් ඉහළට ඉගෙන ගත් මේ වෛද්‍ය වරු තමන්ගේ වෘත්තිය පටන් ගත් දා සිට තමන්ගේ පරම්පරාවට දේශිය සිරිත් විරිත් වලට මෙන්ම දැනුමට වෛර කරති. ඒ වෛරය හා ඉරිසියාව අවබෝධකර ගන්නා බටහිර ඖෂධ සමාගම් සහ ධවල ආධිපත්‍ය විසින් මේ වෘත්තිකයින් තමන්ගේ බැලයින් ලෙසට සේවයට යොදවා ගනිති. ඔවුන්ට ශිෂ්‍යත්ව ප්‍රදානය කර ඇමරිකාවට ගෙන්වා ගෙන හොඳින් මොළ සෝදා දේශීය සම්ප්‍රදායට එරෙහිව යන පරිදි සපථ කරගෙන ලංකාවට පිටත් කර එවති.තමන්ගේ පාරම්පරික වෙදකම් මිථ්‍යා ලෙස පිළි ගන්නා වූ මේ ඇම්බැට්ටයින් නූතන ඖෂධ සමාගම් වල වහල්ලු ලෙස නොහොත් රෙප්ලා ලෙසට ක්‍රියාකරති.
      රත කල්කය දරුවන්ට ලබා දීමෙන් දරුවන්ගේ ප්‍රතිශක්තිය දියුණ වන බවට නූතන පර්යේෂණ සිදු කර ඇත්තේය. බටහිර වෙදකමට සුව කළ නොහැකි අස්ථි බිඳීම් හා අවහන්දි වීම් සුව කර ගැනීම පිණීස විදේශ වලින්ද රෝගීන් මෙරට වෛද්‍යවරුන් සොයාගෙන එන අවස්ථා දුලබ නොවේ.ඒ අතින් බලන කල්හි දේශීය වෙදකම මරා දැමීමට හෝ අතු ගා දැමීමට තවමත් බටහිර සංවර්ධනයට හැකි වී නැත. ඒවා රජය මගින් අඩපණ කර දැමීමට යොදා ගන්නා ප්‍රධාන ස්ථානය වන්නේ මහා භාණ්ඩාගාරයයි. ඔවුන් ප්‍රමාණවත් පරිදි එයට මුදල් වෙන් කරන්නේ නැත.  ඔසු ගොවි ගම්මාන ඇති කරලීම පිණිස ආයුර්වේද අමාත්‍යංශයට කලක් වෙන් කර තිබූ  මුදල් දැන් කපා හැර ඇත.එයට අමතරව සෞඛ්‍ය අධ්‍යාපන කාර්යංශයද වරින් වර දේශිය වෙදකමට විරුද්ධව පත්‍රිකා මගින් හා විද්‍යුත් මාධ්‍ය තුලින් ප්‍රචාරයන් ගෙන යති. ආයුර්වේද අමාත්‍යංශය මගින් දේශීය වෛද්‍ය නිළධාරීන් පත් කිරිමට තීරණයය කර තිබියදී බටහිර වෛද්‍ය සභාව එයට වැට බැඳීමට උත්සාහ කළහ. මෙය මෙසේ තිබුණත් පාරම්පරික වෙදකමින් හා ගෘහස්ථ ප්‍රතිකාර මගින් ලෙඩරෝග සුව කර ගන්නා දේශිය ජනතාවගේ අඩුවක් සිදු වී නොමැත.      මේ තත්වය යටතේ බටහිර ඖෂධ වලට සිය ආධිපත්‍ය සහ වටිනාකම් ලබා ගැනීමට තිබෙන අවස්ථාවන් ප්‍රමාණයක් දේශිය වෙදකම නිසා ඇහිරී ඇත. මේ තත්වය අවබෝධකර ගෙ තිබෙන බැවින් සිංහල ජනතාව තුලින් දේශීය වෙදකම ඉවත් කරලීමට හැකි සෑම උත්සාහයක් ගැනීමද මේ ඖෂධ සමාගම් දරන උත්සාහය තවමත් අවසන් වී නැත. එය කෙරෙන්නේ නූතන සංවර්ධනයේ නාමයෙනි.                                       
 2013-01-20 ඉරිදා ලක්බිම
                 

1 comment:

  1. ඉස්සර අපි පොඩි කාලේ තුවාලයක් උනාම අපිම කොච්චර බෙහෙත් වර්ග තනියම කර ගන්නවද...
    ඒ වගේම හොඳ පාරම්පරික බෙහෙත් වර්ග අපි අතරෙන් නැති උනා ඒවා දිගට කරගෙන යන්න අය නැති නිසා...
    අපේ මාම කෙනෙක් හිටිය හොඳ වෙද මහත්තයෙක්...
    එයාගෙන් පස්සේ කවුරුවත් හිටියේ නැහැ, ඒක ඉස්සරහට ගෙනියන්න...
    ඒ වගේ දේවල් හරි අපරාදයක්...
    මේ එකක්, තව කොච්චර ඇතිද...
    ඒවත් හේතු වෙනවා නේද බටහිර ඖෂධ මාෆියාව පුළුල් වෙන්න...

    ReplyDelete