පිවිසිය

ආයුබෝවන්!
තෙරුවන් සරණයි,

වරින් වර පුවත් පත් වල සහ වාර ප්‍රකාශනයන් හි පළ වූ මාගේ ලිපි සමුච්චය මෙම බ්ලොග් අඩවියෙහි ඇතුලත්ය. ඉතිහාසය පුරාවිද්‍යාව සිංහල ගොවිතැන වාස්තු විද්‍යාව වැනි විෂයන් අරභයා සංග්‍රහ කරන ලද මෙම ලිපි එක් තැනක ගොනු කොට තැබීමෙන් පාඨකයා හට පහසුවක් සැලසීම මෙහි අරමුණය. එයට අමතරව විවිධ කේෂ්ත්‍රයන් හි කරුණු ඇතුලත් නව ලිපි ද මෙයට එක් කරමි.
වසර දෙදහස් පන්සීයයකට වඩා එහා දිව යන ඉතිහාසයක් ඇති ජාතියක් වශයෙන් අපගේ පාරම්පරික උරුමයන් හි සුරැකියාව මුල් කොට මෙම සියලු ලිපි සම්පාදනය වේ. මෙහි අඩංගු කරුණු සහ පාරම්පරික දැනුම උපුටා ගැනීමට අවසර ඇත. එහෙත් එය ජාතියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පරිහරණය කරන්නේ නම් මාගේ ව්‍යායාමය සඵල වූවා වෙයි.
ඉතිහාසයේ ජාතිය හමුවේ පැවති අභියෝග රැසකි. ඒවා සියල්ලටම අප සාර්ථකව මුහුණ දුන්නෙමු. අද දින ද එය එසේ විය යුතුය. සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියෙහි හරය මැනවින් වටහා ගෙන නැවතත් ඒ අභිමානවත් මහා සම්ප්‍රදාය තහවුරු කරලීමට සැවොම ‍එක්වෙමු.

Saturday, September 12, 2020

හරක් මැරීම නැවැත්වීම පරලොවට සෙතසලසන පින්කමකි

 

 

 

                          

           ගල් සපා කමින් රතු ලේ බොමින් සිටි පෘතුගීසීන් ගැන රාජාවලියේ සඳහන්ව ඇත.ඒ  අතර ඔවුන්   ගෙරි මස්ද අනුභව කළහ. මේ ක්‍රියාවලිය පිළිකුලෙන් හෙලා දුටු සිංහලයන් පරංගින් දුටු තැන පන්නා දැමූහ. එහෙත් අපගේ රජ වරුන්ගේ දුර්වලකම් නිසා පරංගින්ට ගෙරි හම් කඩක බිම දුන්දා සිටම සිංහල සිරිත අකා මාකා ගියහ. 1817 ජාතික විමුක්ති සටනේදී ඉංග්‍රීසීන් ඌව වෙල්ලස්සේ දී මේ ගවයන් මරා  පළාතේ ළිං වලට දැමූහ. සිංහලයා විනාශ කරන්නට මෙන්ම කොන් කරන්නට හැකි සෑම දෙයක්ම කළහ. මේ සටනෙන් පසු රදළවරු අත් අඩංගුවට ගෙන පිටිවහල් කොට දේශයේ විනාශය සඳහා මුල් පියවර තැබූහ. ඒ සඳහා දේශිය හරකා විනාශ කළ යුතු යයි ඉංග්‍රීසින් ඉවෙන් මෙන් වටහා ගෙන සිටියහ. 1820 වර්ෂයේ රජයේ ගැසට් පත්‍රයේ මෙයට ගත් පියවර සෘජුව සඳහන් වෙයි. එහි සඳහන්ව ඇත්තේ මෙවැනි දැන්වීමකි.

        මහා රාජෝත්තමයානන් වහන්සේ ගේ නැව් යාත්‍රා වලට ත්‍රිකුණාමල වරායේ දී අමු හරක් මස් සපයා දෙන ටැන්ඩර් නොහොත් පොරොන්දු ලියමන් ඒ ඒ කාලවලට හරියන්ඩ පුලුවන් පලා කොල ජාති ඇතුලුව දෙන හැටියට සාදා ගෙනත් දුන්නාම මෙහි පහත සඳහන් කල උන්නාන්සේ ගේ කන්තෝරුවේ දී නොවැබ්‍ර මස තිස් වෙනි දින වෙනතුරු භාර ගනිමින් ඊට උත්‍ර ලබන දෙසැබ්‍ර පහලොස් වෙනි දින වෙන තෙක් දෙන්ඩ යෙදෙනවා ඇත. ඒ ටැන්ඩර් නොහොත් පොරොන්දු ලියමන් වල ඉංග්‍රීසි ගණනෙන් නොහොත් හන්ඩ්‍රඩ් වීට් නොහොත් සියේක කිරුන් බර ඉහත කී දේවලින් කෙපමණ මුදල් ගණනකට දෙනවාද යන බව සඳහන් කොට එක එක පාර්ෂ අය විසින් තම තමන්ගේ ඒ පොරොන්දු වල් හොඳ කර ඉෂ්ට කර දීමට පනාහර දෙදෙහසක් දඩ නියම ව පොරොන්දු වී බැඳී තිබෙඬ ඕනෑය. මෙම වාරයේ දී හොඳ තර බාරු කම් ඇති ගවයින් සපයා දීමට වෙන පොරොන්දු වල්ද හොඳින් සොයා බලා ඒත්තුවට ගන්ඩත් යෙදේය. මෙම පෙරොන්දු වලට බැඳෙන්ඩ මනාප අයවල් වලට ලේසියෙන් දැන ගන්නා පිණිස දන්වනවා  පසුගිය ජූනි මාසේ තිස් වෙනි දින වෙනතුරු අවුරුද්දට නැවු වලට සපයා දුනොත් ( හන්ඩ්‍රඩ් වීට් කිරුන් බරින් ) අමු හරක් මස් හත්සිය හැටයි එසේම පලාකොළ ජාති හයසිය පණහයි. වෂ එක්දාස් අටසිය විස්සක් වූ ඔක්තොබ්‍ර මස පළමු වැනි දින ත්‍රිකුණාමලේ නැවු වලට කෑම වියදම් දෙන්ඩ පෙරොන්දු වෙන උන්නාන්සේ ගෙ කන්තෝරුවේ දීය. අත්සන් කලේ තෝමස් කින් උන්නාන්සේ.

      අමු හරක් මස් සපයා දීම උනන්දු කරවීමට දැමූ මෙම දැන්වීම නිසා ඉංග්‍රීසින් අනුගමනය කළ රදළයන් වෙසෙසින්ම රටේ මහත්වරු වැනි අය ටැන්ඩර් ලබා ගැනීමට උත්සාහ කළහ. මෙහි ප්‍රතිඵලය වූයේ ගම් වල සිටි කුලු හරක්  හා සමාන කම් ඇතිව සිටි ගවයන් ඝාතනය කිරීමට පටන් ගැනීමයි. එහිදී එළ ගවයින් මෙන්ම මීගවයින්ද එක විට ඝාතනය කළහ. මේ ක්‍රියාවලිය සිංහලයින් පිළිකුල් කළ බැවින් ගම් ගානේ වෙළෙදාම් කරමින් තැනින් තැන සංක්‍රමණය වී සිට මුස්ලිම් පිරිස මේ කාරිය පිණිස මහා මාර්ග අයිනේ හරක්මස් කඩ විවෘත කළහ.මේ කාරිය ටෙන්ඩර මගින් ලබා දීමට ඉංග්‍රීසි ආණ්ඩුව මෙන්ම 1948 න් පසු පත් වූ සිංහල ආණ්ඩුද කටයුතු කරතිබේ.වර්තමානය වන විට සෑම නගරසභාවකම ප්‍රාදේශීය සභාවකම හරක් මස කඩයක්  වෙන්දේසි කරයි. මේ කඩ ලබා ගන්නා මුස්ලිම් වෙළනේදන් බලපත්‍ර සහිතව සහ බලපත්‍ර රහිතව හරක් මරා මස් කරන බව රහසක් නොවේ.පසුගිය කාලයේ දී ‌තොරතුරු දැන ගැනීමේ පනත භාවිතා කොට ගව ඝාතනය පිළිබඳ සංඛ්‍යා ලේඛන ලබා ගතිමි.එහිදී තහවුරු වූයේ මහජන සෞඛ්‍ය පරීක්ෂක වරුන් විසින් ලබා දෙන බලපත්‍ර වල අඩංගු ප්‍රමාණයකට වඩා හරකුන් ඝාතනය වන බවයි.

 

      විශේෂයෙන්ම කුඩා පැටවුන් එළදෙනුන් සහ මීගවයන් මැරීම තහනම්ය. නමුත් ගම්වල සිටින මේ ගවයන් හොරෙන් දක්කාගෙන මස් කඩයට ගෙන ඒමට තැරැව් කාරයන් පිරිසක්ද සිටිති. කුඩා පැටවුන් පටවා ගෙන පැමිණෙන්නේ ත්‍රි රෝද රථවලිනි. වරක් මෙම ලියුම් කරු යතුරු පැදියෙන් ගමන් කරද්දී ඉදිරියෙන් ගිය ත්‍රිරෝද රථයේ සිටි වසු පැටියෙක් අත්අඩංගුවෙන් මිදීපාරෙන් ඉවතට පැන වෙල දිගේ දිව ගියේය.හරක් වෙළෙන්දා වැටි වැටී වසු පැටියා පස්සේ පන්නා ගියේය. මේ පිළිබඳ ක්ෂණයකින් අසල තිබෙන පොලිසියට පැමිණිලි කළද ගත් කිසිම ක්‍රියා මාර්ගයක් නොවීය.

   1957 වර්ෂයේ(1988 සංශෝධනය කර ඇත.) නිකුත් කරන ලද ගව ඝාතකයෝ පනතේ හැටියට එහි 12 17 සහ 21 වන වගන්ති වල ප්‍රකාරව ගේඝාතකාගාර පවත්වාගෙන යෑමට නීතියක් ඇත. ගවයෙකු ඝාතන කිරීමට ප්‍රථම එම සත්වයා පැය විසිහතරක් මහාජනතාවට ප්‍රදර්ශනය කළ යුතුය.ගෝඝාතකාගාර බලපත්‍ර සහිත ස්ථාන විය යුතු අතර හරක් මස් කඩ ලබා ගන්නා වෙළෙන්දන් මාසිකව විකුණණ ලද මස් ප්‍රමාණය සහ මරන  ලද ගවයන් සංඛ්‍යාව ප්‍රාදේශීය  සභාවට හෝ නගර සභාවට දැන්විය යුතුය.නමුත් නීති ප්‍රකාරව මේ කිසිවක් සිදු වන්නේ නැත. ගව ඝාතකයා විසින් නීත්‍යානුකූල නොවන මාර්ගයෙන් ගවයන් ප්‍රවානය කරනු ලබන අතර අදාල පනතේ නීති රීති ප්‍රකාරව ගවයා ප්‍රදර්ශනය කිරීමක් සිදු නොකරයි. ඝාතනය කරන ලද ගවයා ගේ මස්  විකිණිම පිණිස මහජන සෞඛ්‍ය පරීක්ෂක වරයා විසින් මුද්‍රාවා තබන අතර එලෙස මුද්‍රා තබන මස් ප්‍රමාණයට අමතර මස් ප්‍රමාණයක්ද හරක් මස් කඩයේ දක්නට ලැබේ ඊට හේතුව විවිධ තැන්වල අනවසරයෙන් මරන ලද හරක් මස් ද  මස් කඩයට ගෙනෙන බැවිනි.අධීවේගී මාර්ගය විවෘත වූවායින් පසුව කලුවීදුරු සවි කළ වාහන වල පටවන ලද හරක් මස් පළාතේ හරක් මස් කඩ වලට ප්‍රවාහනය කරනු ලබත් . මේවා කිසිවක් පරීක්ෂාවට බඳුන් නොවේ.

      සැබවින්ම ගව ඝාතනය නතර කිරීම පිණිස අප අනුගමනය කළ යුතු ප්‍රථම පියවර වනුයේ නීති ප්‍රකාරව ගව ඝාතක ස්ථාන පවක්වා ගෙන යෑමට දිරිදීමයි. පසුගිය කාලයේ දී ඇතැම් ප්‍රාදේශීය සභා මගින් හරක් මස් කඩ වෙන්දේසි කිරීම නවත්වනු ලැබූහ. පූජ්‍ය බෝවත්තේ ඉන්ද්‍රරත්න හිමියන් දළදා මාළිගය ඉදිරිපස දී කළ ජීවිත පූජාවෙන් පසු රට පුරා ඇති වූ මහජන මතය ක්‍රියාත්මක වූයේ එලෙසිනි. නමුත් එම පියවර සෑම ප්‍රාදේශීය සභාවක් මගින්ම අනුගමනය නොකලහ. ගව ඝාතන ආඥා පනත අනුව  ගවයා මරන්නා විසින් අනුගමනය කළ යුතු ක්‍රියාමාර්ග නිසි පරිදි අනුගමනය කළහොත් හරක් මැරීම බෙහෙවින්ම පාලනයට යටත් වෙයි.හින්දූන් මෙන්ම බෞද්ධයන්ද හරක් මැරීමට විරුද්ධ වෙති ගෙරිමස් කෑම පීළිකුල් කරති. නමුත් මත් පැන් ශාලා වැඩි වශයෙන් ප්‍රචලිත වීමත් බෞද්ධ සාරධර්ම ගිලිහී යෑමත් නිසා මස් කෑමේ ගිජුතාවය ඉතා ඉහළය.මුස්ලිම් සහ ක්‍රිස්තියානි අය පමණක් නොව වැඩි වශයෙන් බෞද්ධයන්ද හරක් මස් අනුභව කරති. වත්මන් අගමැති මහින්ද රාජපක්ෂ මහතා මහත් බලයකින් සිටි අවදියේ මේ ගව ඝාතන තහනමට ඔහුගෙන අවසර පැතූ බව මෙහිදී මතක් කළ යුතුය. පූජ්‍ය බෝවත්තේ ඉන්ද්‍රරතන හිමියන් සිය සිරුරට ගිනි තබා ගත්තේ මේ ඉල්ලීම නොසලකා හැරි බැවිනි. මෙවැනි තත්වයක් උදා වුවද ඒකල මේ ඉල්ලීම් වලට කන් දීමට ඔහුට ඉස්පාසුවක් ලැබුණෙ නැත. දැන් 2020 වසර වන විට එවැනි හිතක් හදිසියේ පහළ වීම අපට විමතියට කරුණක් නොවේ මහින්ද රාජපක්ෂ මහතා  ගේ දෙශපාලන ජීවිතයේ උච්චතම අවස්ථාව දැන් ගෙවී යමින් පවතින අතර ගව ඝාතනය තහනම් කිරීමට සිතක් පළ වීමම මහත් පින්කමක් ලෙසට සැලකිය යුතුය . එය පරලොව සුගතියට හේතුවක් වන්නේ රාජ්‍ය නායකයෙකු විසින්  ඊට නායකත්වය දීමෙනි.පෙර රජවරුන්ද එසේ කළහ.ඒ මගින් ජනිතවන පුණ්‍ය මහිමය මුලු රටේම සෞභාග්‍යට ද හේතු වනවා නිසැකය.

මතුගම සෙනෙවිරුවන්

1 comment:

  1. ඇයි හරක් මැරීම විතරක් පවු.බුදු දහමෙ කොහෙද එහෙම තියෙන්නෙ. ප්‍රානගාතය කියන්නෙ මොකක්ද? Suicide කරගන්න එකත් හොද නැ කියල නෙද තියෙන්නෙ.

    ReplyDelete