පිවිසිය

ආයුබෝවන්!
තෙරුවන් සරණයි,

වරින් වර පුවත් පත් වල සහ වාර ප්‍රකාශනයන් හි පළ වූ මාගේ ලිපි සමුච්චය මෙම බ්ලොග් අඩවියෙහි ඇතුලත්ය. ඉතිහාසය පුරාවිද්‍යාව සිංහල ගොවිතැන වාස්තු විද්‍යාව වැනි විෂයන් අරභයා සංග්‍රහ කරන ලද මෙම ලිපි එක් තැනක ගොනු කොට තැබීමෙන් පාඨකයා හට පහසුවක් සැලසීම මෙහි අරමුණය. එයට අමතරව විවිධ කේෂ්ත්‍රයන් හි කරුණු ඇතුලත් නව ලිපි ද මෙයට එක් කරමි.
වසර දෙදහස් පන්සීයයකට වඩා එහා දිව යන ඉතිහාසයක් ඇති ජාතියක් වශයෙන් අපගේ පාරම්පරික උරුමයන් හි සුරැකියාව මුල් කොට මෙම සියලු ලිපි සම්පාදනය වේ. මෙහි අඩංගු කරුණු සහ පාරම්පරික දැනුම උපුටා ගැනීමට අවසර ඇත. එහෙත් එය ජාතියේ උන්නතිය වෙනුවෙන් පරිහරණය කරන්නේ නම් මාගේ ව්‍යායාමය සඵල වූවා වෙයි.
ඉතිහාසයේ ජාතිය හමුවේ පැවති අභියෝග රැසකි. ඒවා සියල්ලටම අප සාර්ථකව මුහුණ දුන්නෙමු. අද දින ද එය එසේ විය යුතුය. සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියෙහි හරය මැනවින් වටහා ගෙන නැවතත් ඒ අභිමානවත් මහා සම්ප්‍රදාය තහවුරු කරලීමට සැවොම ‍එක්වෙමු.

Friday, October 3, 2014

පාප්ගේ වරම් මත ජුසේ වාස් පැළකිරීම නිසා රට දෙකඩ වෙයිද


                           

                    දාහත්වන සියවසේ දී ලංකාවට පැමිණි මිෂනාරියෙකු පමණක් නොව ඔත්තුකරුවෙකු ලෙසටද හඳුන්වාලිය හැකි ජුසේ වාස් පියතුමා මරණයට පත් වූයේ 1710 වසරේ ජනවාරි මස දාසයවනදාය.උපතින් කොන්ගානි බ්‍රාහ්මණයෙක් වූ ඔහු එක් අතකින් මායාකාරයෙක් ලෙසින්ද ප්‍රකටය. ඊට හේතුව බ්‍රාහ්මණ වංශිකයෙක් ලෙසට උපතින් ලැබූ තන්ත්‍ර මන්ත්‍ර දැනුමයි. ක්‍රිස්ටෝපර් වාස් සහ මාරි මිරැන්ඩෝ ගේ පුත්‍රයා වූ ජුසේ වාස් සිය තරුණ වියේ දීම පූජකවරය ලබා ඔරතේරියානු නිකායේ නායකයෙකු විය. එකල ඉන්දියාවේ පැවති මුස්ලිම් ආක්‍රමණයන් හමුවේ සිය මිෂනාරි කටයුතු සාර්ථක ලෙස කරගෙන යෑමේ අපහසුතාවය මත ජුසේ වාස් ලංකාවට පැනගත්තේය. එහෙත් ඕලන්ද රෙපරමාදු සභාවේ බලපෑම මත කතෝලිකයන්ට දැඩි පීඩනයක් එල්ල වී තිබූ සමයක් බැවින් ලංකාවට පැමිණීමත් සැරි සැරීමත් බලගතු අභියෝගයක්ම විය. එහෙත් දක්ෂ මන්ත්‍රකාරයෙක් වූ ජුසේ වාස් හිඟන වෙස් ගෙන1687 වර්ෂයේ දී මන්නාරමට ගොඩබැස යාපනය දක්වාපැමිණියේය. පෘතුගීසි සමයේදී මිෂනාරීන් ගේ ප්‍රධාන තිප්පළක් වූ යාපනය තුළ සිය පදනම සකසා ගැනීම වඩාත් යෝග්‍ය බව වටහා ගත් ඔහු රෙපරමාදු බලාපෑම මත පීඩනයට පත්ව සිටි කතෝලිකයන් ඉන් ගලවා ගැනීම් පිණිස රහසේ සංවිධාන කටයුතු ආරම්භ කිරීමට උත්සාහ දැරීය.

          මේ පුද්ගලයාගේ පැමිණීම පිළිබඳව ඉව වැටුණු ලන්දේසි ආණ්ඩුකාර වෑන් රීඩ් ඔහු අත් අඩංගුවට පත් කර ගැනීමට හදිසි වටලෑම් කීපයක්ම සිදු කිරිමට අණ කලේය. එහෙත් ඔහුගේ දක්ෂතාවය මත ඒ සැම තැනකින්ම බේරී පළා යන්නට හැකි විය. වසර තුනක් තිස්සේ රහසේ ගම් දනව් වල ඇවිද යමින් කතෝලිකයන් සංවිධානය කළ හෙතෙම සිය අවසාන අරමුණ වන උඩරට රාජධානිය වෙත යෑමේ අභිප්‍රායෙන් පුත්තලමට පැමිණියේය. දෙවනි රාජසිංහයන්ගේ ඇවෑමෙන්  මේ වන විට රජු බවට පත්ව සිටියේ දෙවනි විමලධර්ම සූරියයි. ඔහු ඉතා දුර්වල පාලකයෙක් වූවා සේම මිෂනාරීගේ හිතවතෙකු විය. කල් යල් බලමින් සිටි ජුසේ වාස් පුත්තලම හරහා1691 වර්ෂයේ දී මහනුවර රාජධානියට සේන්දු විය. එහෙත් ඕලන්දයන්ගේ ඔත්තු කරුවෙක් ලෙසට එහිදී ඔහු අත්අඩංගුවට පත් විය . වසර දෙකහමාරක් තිස්සේ සිරගතව සිටි ජුසේ වාස් සිය කපටි ඥානය මෙහෙයවා තාපසයෙක් ලෙසට හැඟවීම පිණිස සිරමැදිරියේදී භාවනාවෙන් ගත කළේය. කල් යත්ම රජුට මේ හැසිරීම ආරංචි විය.මිෂනාරීන්ට හිතවත් ඇමතිවරයෙක් මේ වන විට දැන හඳුනාගෙන සිටි බැවින් රජු ගේ හිත වෙනස් කිරීමට ද පහසු විය. එම නිසා අවසානයේ සිර ගෙයින් මුදවා නිදහස ලබා දීමට රජු එකඟ විය. මේ කාලයේ උඩරට පළාත් වල දැඩි නියඟයක් ඇති විය. ජුසේ වාස් මහජනතාව ඉදිරියේ සිය මයා දර්ශන පෙන්වමින් වැසි වස්සවා පුදුමයට පත් කලේය. මේ බැව් ආරංචි වූ රජු ඔහුට පල්ලියක් සාදා ගැනීමටද අවසර ලබා දී රාජධානියේ කැමති තැනකට යෑම් ඊම් කිරීමටද නිදහස ලබා දුන්නේය.

                 එතැන් සිට සිය මිෂනාරි සේවය ආරම්භ කළ ජුසේ වාස් වරක් හිඟන්නෙකු ලෙසද වරක් ලන්දේසි හමුදාවේ ලන්ස දරන්නකු ලෙසද තවත් වරක් කුල කාන්තාවන්ගේ අන්තේවාසිකයෙකු ලෙසද කත් කාරයෙකු ලෙසද වෙස් වලාගෙන ජනතාව වෙත සිය ආගමේ පණිවුඩය ලබා දෙමින් සැරි සැරීය. එවකට මහනුවර රාජධානිය තුළ සිටි කතෝලිකයන් පමණක් නොව දුප්පත් ගැමි ජනතාවද වෙසසින්ම හීන කුල වල වැසියන්ද ආගමට හරවා ගනිමින් සැරි සැරීය.මේ කාලයේ දි මහනුවර වසූරි වසංගතයකින් ඇළලී ගියේය. වංශාධිපතියන් ජනතාව මග හැර යද්දී ජුසේ වාස් ගම් දනව් වල සැරි සරමින් රෝගීන්ට සාත්තු කරමින් ඔවුන්ගේ හිත් ගන්නට කළ වෑයම ඔහුගේ මිෂනාරි කටයුතු වලට ඉතාමත් වැදගත් විය. දැන් රජු ගේ හිතවත් කම ඔහුට නිරන්තරයෙන් ලැබේ. ඒ නිසා මහනුවරින් පිටත රජුගේ අණසක පැවති දකුණු දිග බලා යමින් එහි සිටි කතෝලිකයන් රහසේ සංවිධානය කිරීමට ඔහුට වරම් ලැබුණේය. මේ අතර වාරයේ රටේ තත්ත්වය ගැන නිරන්තරයෙන්ම වාර්තා සකසමින් ගෝවට පණිවුඩ පිටත් කිරීමට ද ඔහු අමතක නොකළේය.මේ කාලයේ දී ඔහුගේ සහායට මෙනසීස් කාර්වල්ලි හා ගොන්සාල්වේස් නම් පූජකවරුන් ගෙන්වා ගැනීමට ඔහු අමතක නොකලේ රජු ගේ සහාය බෞද්ධයන්ට වඩා කතෝලිකයන් ගේ පැත්තට යොමුව තිබූ බැවිනි. වරක් කර්වල්ලි පියතුමා රෝගී වූ විට රජු සිය රාජකීය වෛද්‍යවරයා පවා යැවීමට කටයුතු කලේ මේ සමීප සබඳතාවය නිසාවෙනි.ජුසේ වාස් මෙයින් අදහස් කලේ උඩරට රජු කතෝලික ආගමට හරවා ගෙන ඕලන්දයන්ට විරුද්ධව මෙහෙයවීම බව නිසැකය. විමලධර්මසූරිය රජුගේ අවෑමෙන් නරේන්ද්‍රසිංහ රජු බලයට පත්ව සිටි කාලය මේ මිෂනාරින් ගේ ස්වර්ණමය අවදිය විය.පළමු කී කාර්වල්ලි පියතුමා අසනීපව මිය යෑමෙන් පසුව මෘත ශරීරය පල්ලියේ වත්තේම වලදෑමීට රජු අවසර ලබා දුන්නේය.  කිසිවෙකු ගේ මලසිරුරක් මෙතෙක් මහනුවර නගරයේ වළ ලෑමට නොතිබූ අවසරයක් පවා මේ පිරිසට ලැබුණේ බුද්ධ ශසනයේ පාරිහානිය ඉතා උච්චතම අවස්ථාවට පත්ව තිබූ බැවිනි.

            නරේන්ද්‍රසිංහ රජු සෙල්ලක්කාරයෙක් විය. බෞද්ධ  භික්ෂූන් ට වඩා මේ මිෂනාරීන්ට හිතවත් කමක් දැක්වූ ඔහු හඟුරන්කෙත මාළිගයේ වාසය කරන සමයේ දී ජුසේ වාස් හඟුරන්කෙතට කැඳවා මාළිගය අසලින්ම තබා ගැන්මට පවා උත්සාහ දැරීය. එසේම නිරන්තරයෙන් මේ පූජක වරුන් හා කැල්වින් පූජකවරුන් රජ සභයට කැඳවා ඔවුන් අතර විවාද පවත්වා කතෝලික පක්ෂය ජය ලැබීම සිදු වන විට ඊට සහාය පළ කරමින් සතුට පළ කළ බව පැවසේ. ජුසේ වාස් සිය බ්‍රාහ්මණ මූලය පදනම් කරගනිමින් මායා කරුවෙකු ලෙසට පමණක් නොව ස්ත්‍රීන්ට දරු සම්පත් ලබා දෙන වඳ ස්ත්‍රීන්ට දෙවියන්ගේ වරමින් දරු ගැබ් ඇති කරන විස්මිත පුද්ගලයෙක් ලෙසට ද මේ කාලයේ ප්‍රසිද්ධ විය. 1710 වසරේ දී සිය අවසන් ලිපිය ගෝවට යොමු කරමින් ප්‍රකාශ කර සිටියේ සිය දූත කාර්යය ඉතා සාර්ථක බවයි.1705 වර්ෂයේ දී ජුසේ වාස් ගේ ඇරයුමින් මෙහි පැමුණු ගොන්සාල්වේස් නම් පූජකවරයා ජුසේ වාස් ගේ කටයුතු ඉදිරියට ගෙන යමින් බුදුදහමට විරුද්ධව පොත්  පවා රචනා කරන්නට විය. දේව වේද පුරාණය දේව නීති විසර්ජනය වේදකාව්‍යය ඔහු විසින් රචනා කරන ලද පොත් පත් වෙයි.  නරේන්ද්‍රසිංහ රජුගේ කාලයේදී උභය විහාරයේ විරෝධතාවය වැලිවිට හිමියන්ට එල්ල විය.එයට හේතුව වැලිවිට සිල්වත්සමාගම යනුවෙන් ප්‍රසිද්ධ වූ කණ්ඩායම මහා විහාරයට ගරු සරු නොදැක්වීමයි. මේ අවස්ථාවෙන් ප්‍රයෝජනය ගත් ගොන්සාල්වේස්  කොළඹ ප්‍රධාන කතෝලික දේවගැති හා රහසේ මන්ත්‍රණය කොට වැලිවිට හිමියන්  ඝාතනය කරලීම සඳහා කාපිරි මිනිසුන් කීප දෙනෙකු නුවරට ගෙන්වා ගත්තේය. මේ පුවත මන්දාරම් පුර පුවතේ සඳහන් වන්නේ මෙසේය.

උඩරට යුව රජ මැතිගණ නිතින -        සිය නෙත විලස ගුරුකොට අදරින රකින

සරණංකර බිදන් හෙරණිඳු ගුණ නදන-    වසදී නසනු වස් යෙදි කාපිරි        දුදන

දෙව් ගැතිගෙන් මහත් අල්ලස් ලබා ගෙන- සරණංකර හෙරණිඳු මරණ ලෙසින

විස දීමට ආමුයි උන් කී බැවින -          පසු දින යැවූ නරනිඳු වෙත උන් සදෙන

.

         ජුසේ වාස් මියගොස් 2015 වසරට වසර තුන්සිය පහක් ගතවේ. උපතින්ම කොන්ගානි වංශිකයෙක් වූ ජුසේ වාස් යාපන කතෝලිකයන්ට මෙන්ම දකුණු මුහුදුබඩ තීරයේ කතෝලිකයන්ටද ගැලවුම්කාරයෙකි. ඊට හේතුව රෙපරමාදු පීඩනයෙන් ජනතාව ලවා ගැනීමට ක්‍රියාකළ තැනැත්තෙකු නිසාය. නමුත් කතෝලික මිෂනාරි සේවයේ ව්‍යප්තිය වෙනුවෙන් ඔහු ඉටු කළ සේවයද මෙහිදී සැලකිල්ලට ගැනේ. යාපනය මන්නාරම ආදී පෙදෙස් වල කතෝලික ආගම පවත්වා ගෙන යෑමට ජුසේවාස් දැමූ අඩිතාලම නිසා දෙමළ කතෝලිකයන්ට රාජ්‍ය සේවයේ ඉහළ තනතුරු පවා හිමි වුණි.ඊලාම් රාජ්‍යය  පිලිබඳ සංකල්පය දෙමල ජාතිවාදීන්ගේ  නිර්මාණයක් වුවද එය සාර්ථක කරලීමට පසුබිම සකස් කරන ලද්දේ ද්‍රවිඩ පූජකවරුන්ය. උතුරු පළාත කතෝලික සේවා දයක රාජ්‍යයක් කරගැනීමේ පිපසාවෙන් පෙළුණු ඔවුහු ප්‍රභාකරන් ලවා එය ඉටු කරගැනීමට මාන බැලූහ.එය සාර්ථක නුවූ තැන ජිනීවා මානව හිමිකම් කවුන්සිලයට පෙත්සම් ඉදිරිපත් කරමින් රාජද්‍රෝහී කුමන්ත්‍රණ වල යෙදුණහ. යුද්ධය හමාර වූවායින් පසු උතුරේ පදිංචි වීමට රිසි සේ සිංහලයන්ට ඉඩ නොදීමත් ජාත්‍යන්තර බලවේග හමුවේ මහින්ද රාජපක්ෂ රජය කතෝලිකයන්ට මෙන්ම අන්‍යගමිකයන්ට පක්ෂපාති වීමත් නිසා රායප්පු ජෝශප් වැනි පූජකයන් පෙරටුකර සිය අතීත අරමුණු ඉටු කරගැනීම මේ බෙදුම්වාදීන් ගේ අරමුණයි. පාප්තුමා ලංකාවට පැමිණෙන්නේ මේ සැලසුමේ පළමු අදියර තහවුරු කලීමටයි. ජුසේ වාස් නම්  ඔත්තුකරුවා භාග්‍යවත් නමින් සාන්තුවරයෙකු ලෙසට නම් කිරීම ඔහු මිය ගිය ජනවාරි මස 16 වන දා අසන්නයේ සිදු කරලීමට ලක් රජයේ පූර්ණ අනුග්‍රහය ලැබීමත් එහි දේව මෙහෙය ගාලු මුවදොර පැවැත්වීමට අවසර ලබා දීමත් තුළින් ගම්‍ය වන්නේ  උතුරු නැගෙනහිර පෙදෙස් වල ද්‍රවිඩයන්ගේ ආකර්ශණය ජුසේ වාස් වෙත යොමු කර ගැනීමත් ඒ මගින් කතෝලික සභාවේ බලය වැඩිකර ගැනීමත් යන කරුණුය. නරේන්ද්‍රසිංහ ගෙන් පසුව  සිංහල බෞද්ධයන් පාවා දීමට මතුව සිටින්නේ මහින්ද රාජපක්ෂ රජයයි.ඔවුන්ගේ එකම අරමුණ ඉදිරි මැතිවරණයේ දී කතෝලික ඡන්ද ප්‍රමාණය ලබා ගැනීම පමණකි. කතෝලික සභාවේ උගුලකට අසුව සිටින බව  ඔවුන් නොදනී. මෙයින් සිදු වන්නේ රට දෙකඩ කර ගැනීමට අවශ්‍ය පසුබිම සැකසීම පමණකි.

3 comments:

  1. ගම්සභා ,රට සභා,වරිග සභා සහ මාගම් සෝලිය ගැන ලියන්න පුලුවන්ද.?

    සිංහල දේශයේ සිංහල නීතිය නැවත පන ගැන්වීම සහාය .................

    ReplyDelete
  2. mewani post update karanne kisdu aagama gana danumak nati ..tirisanunya

    ReplyDelete
  3. බුදු දහමේ හරයවත් හරි හැටි නොදන්නා තමා මහා උගතකු යයි සිතින් මවාගන්නා තිරිසනුන් රට විනාශ කිරීම සඳහා බුදු දහම යොදාගැනීම කනගාටුවට කරුණකි

    ReplyDelete